Interessante personages & intrigerend verhaal

Elsa Bakker 24 september 2019
Zoals wel vaker nam ik weer eens deel aan een leesclub van Thrillzone. Deze keer mochten we met een geselecteerde groep lezers de psychologische thriller ‘Nevelhel’ van Erik Persoons lezen, een uitgave van Kramat Suspense (imprint van Uitgeverij Kramat).

Een aantal jaar geleden las ik ‘Kaakslag’, het eerste boek van Erik Persoons. Ik weet nog dat ik toen behoorlijk onder de indruk was van de manier waarop Erik het psychologische element in zijn schrijfstijl verwerkt en hierdoor de lezer direct betrekt bij het inhoudelijke verhaal en diens heftige gebeurtenissen. Hierdoor was ik erg benieuwd naar zijn nieuwe psychologische thriller en was ik er vlot bij met mijn inschrijving voor de leesclub. Geluk was aan mijn kant toen ik ook daadwerkelijk uitgeloot werd om deel te nemen.

Het gevoel wat tijdens het lezen boven kwam was weliswaar anders dan met het eerdere boek. Het verhaal ging als het ware minder onder mijn huid zitten en bezorgde niet zozeer kippenvel maar meer een intrige over hoe het verhaal zou verlopen. De schrijfstijl van Erik leest in dit geval soepel, zonder haperingen en ik had deze keer geen probleem met af en toe wat Vlaamse bewoording. In mijn herinnering is het in dit nieuwe boek ook minder aanwezig vandaar wellicht de zeer vlotte leestijd waarin ik het verhaal verslonden heb.

“Het regende niet maar de dikke nevelslierten beperkten het zicht en doorweekten zijn kleren.”

Nevelhel begint met een rustige opbouw die steeds meer vaart krijgt naarmate de spanning toeneemt en richting het plot gaat, die dan weer goed past in het verhaal. Wel zag ik de ontknoping aankomen maar dit deed niet af aan het leesplezier dat ik beleeft heb.

“Het was een nuance geweest, een overgang van verwondering en nieuwsgierigheid naar een vermoeden van woede en haat.”

De personages hebben ieder een karakterschets die duidelijk ontwikkeld naarmate het verhaal vordert en wederom geeft dit aan dat Erik Persoons een talent heeft voor het weergeven van diverse persoonlijkheden.

Dit is absoluut weer een fijn, origineel verhaal geweest wat ik mocht lezen en ik kijk wederom uit naar de volgende, hopelijk weer een, psychologische thriller van Erik Persoons.

Lieve leesgroet, Elsa

Meer recensies van Elsa Bakker