Dit debuut smaakt naar meer!

Elsa Bakker 23 juli 2019
Vorige maand vroeg PeruBo Publishing mij of ik interesse had in een nieuw, door hen uit te geven, fantasyboek en deze voor hen zou willen recenseren. Bijgevoegd kreeg ik de flaptekst en die sprak mij zeker aan. Met genoegen kon ik met ja antwoorden aangezien mijn planning het toeliet en ontving ik binnen korte tijd de prachtig uitziende paperback ‘Oragayn’, geschreven door Ninja Paap-Luijten.

Toen ik het boek opensloeg ontdekte ik een geïllustreerde pagina rand, wat later ook zo nu en dan terugkomt op andere pagina’s. Het is zoiets kleins wat voor mij altijd voor een verhoging van het leesplezier zorgt. Tenminste wel als het bij het inhoudelijke verhaal past en in dit geval is dat zeker het geval gebleken.

Tijdens het lezen duurde het wel even voordat ik alle namen uit elkaar kon houden en aan de juiste personages kon koppelen. Dit ligt echter aan mijn eigen concentratie vermoed ik, die dankzij mijn lichamelijke gesteldheid niet altijd even accuraat werkt. Toch zijn de personages absoluut boeiend en veelzijdig, en komen zij goed tot hun recht binnen het verhaal. Ik vond hun persoonlijke ontwikkelingen bijzonder prettig om te volgen en kon voor mijn gevoel oprecht met hen meeleven.

“Het is als kwaad worden dat de maan achter een wolk verdwijnt. Kun je doen, maar je schiet er niets mee op en maakt hooguit jezelf belachelijk.”

Het avontuur wat zij met z’n allen beleven geeft ruimte voor een prettige, constante vaart in het verhaal. Ook vele elementaire menselijke emoties komen ruimtelijk aanbod, zorgen voor een realistisch gevoel binnen het fantasy karakter van dit verhaal. De schrijfstijl leest qua bewoording aangenaam, zonder haperingen en maakt het boek geschikt voor een grote doelgroep naar mijn idee.

“En tussen niemand en iemand zit slechts één persoon verschil.”

Het boek eindigt op zo’n manier dat het zeker mogelijk is om een vervolg erop aan te laten sluiten. Het heeft geen onbevredigend slot, waarin je met veel vragen achter blijft, maar wel eentje waardoor ik persoonlijk gewoon graag een tweede deel met een aantal van dezelfde personages wil lezen. De soort van “politieke achtergrond en cultuur” van het verhaal draagt hier ook aan bij. Dit maakt het allemaal tot een gelaagd verhaal waarin veel te ontdekken en te beleven valt.

Ik heb genoten van dit debuut en ben uitermate nieuwsgierig naar toekomstige boeken van Ninja Paap-Luijten. Zij is wat mij betreft een toffe toevoeging aan het fantasyschrijvers portfolio van Nederland.

Meer recensies van Elsa Bakker