Klasse Godijntje! 100% Fantasy

Elsa Bakker 19 mei 2020
Vorige week kwam mijn blogtour recensie online van ‘Sporen van het vergetene’. Toen kondigde ik al aan dat mijn mening over het korte verhaal, oftewel het Godijntje, ‘Shivane’ van Garvin Pouw spoedig zou volgen. En aangezien belofte schuld maakt,.. here I am.

In mijn beleving was het zo gek om zo’n dun boekje in handen te hebben wetende dat het toch echt geschreven is door Pouw. Al zijn boeken tot nu toe zijn behoorlijk aan de maat, waar je mij over het algemeen absoluut niet over hoort klagen, maar dit was dus wel even wennen. Nou ja wennen, ik merkte gelijk vanaf de eerste zinnen door de schrijfstijl en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt dat het helemaal van zijn hand is.

“Ze stapte tussen de tanden om over de nachtelijke stad te kijken.”

De wereld voelt vertrouwd maar doet wel een andere, lang voorgaande, tijd aan. Het is een prequel, oftewel voorgeschiedenis om het zo maar even in het Nederlands te schrijven, ten opzichte van de voorgaande boeken in de Valtada reeks. Ook al heb ik al die boeken gelezen denk ik dat dit boekje ook een perfecte kennismaking is met de Fantasy wereld en stijl van Garvin Pouw voor lezers die nog niet bekend zijn met zijn werk. Je hoeft zeker niet alles gelezen te hebben omdat dit een compleet op zichzelf staand kort verhaal is.

“De vrouw keek met hen mee, maar ze staarde naar de zon en verre heuvels.”

Op de achterzijde staat; “Twee tovenaressen, twee draken, twee vloeken.” Dit was voor mij al genoeg om meteen het Godijntje te willen lezen. De magie, de mythische wezens, de bijzondere wereld zijn wederom allemaal elementen waardoor ik verknocht ben aan dit korte verhaal. Het loopt lekker van begin tot eind, bevat spanning, een veelomvattend avontuur, aparte maar zeker interessante karakters en nog zoveel meer. En dat allemaal binnen 98 pagina’s. Aanrader dus voor iedereen die even van het Fantasy genre wil proeven en/of kennis wil maken met een Nederlandse auteur binnen dit magnifieke genre.

“Twee rode vlammen – fonkelend als ogen – straalden naar voren en twee brede vleugels sloegen de nevels uiteen.”

Ik vond het heerlijk om eens zo’n klein maar toch groots Fantasy verhaal te lezen. Geen probleem om onderuit gezakt te lezen, want zonder dat je het boek op je gezicht laat vallen vanwege het gewicht is toch zeker een verademing. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen graag volgende keer weer een dikkerd Garvin, ‘Shivane’ was veel te snel uit ;)

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker