Fascinerende, originele YA!

Elsa Bakker 09 december 2021
Een wereld zonder honger, ziekte, oorlog, lijden en zelfs de dood… dat klinkt voor mij als een fantastische Utopia. Hoe graag ik ook wil dat het echt zou zijn, er poppen toch allerlei onmogelijkheden en problemen in mijn hoofd op. Daarom ben ik erg benieuwd hoe Neal Shusterman dit in zijn fictieve YA verhaal ‘Zeis’ naar voren brengt en verwerkt. Bovendien loog het positieve promotie materiaal op social media van uitgeverij Blossom Books er ook niet om en werd ik nog nieuwsgieriger naar het daadwerkelijk verhaal dat wereldwijd al zoveel lezers gevonden heeft.

De hardcover versie die ik in handen krijg ziet er goed uit. Voor mij in ieder geval aantrekkelijk genoeg om daadwerkelijk gauw het boek te willen gaan lezen. Op de voorzijde een onbekend figuur in een rode mantel, inclusief capuchon, met zeis in de hand waarvan de bovenkant de bijpassende titel van het boek zo ongeveer raakt. Bij de voor deze cover veel gebruikte roodtinten is daarnaast gekozen voor een zacht geel als accent kleur. Een kleur combinatie die ik niet vaak zie bij boekenkaften en mij daardoor extra op valt.

“Zijn gewaad bestond uit meerdere lagen ivoorkleurig linnen, en hoewel het zo lang was dat de zoom over de grond sleepte, was er nergens ook maar een vlekje op te zien.”

Aan de binnenzijde is qua opmaak niet veel bijzonders te zien, gewoon overal een goed leesbaar lettertype en heldere hoofdstukken verdeling. De schrijfstijl van Shusterman spreekt daarentegen genoeg de verbeelding aan en laat op die manier het verhaal tot leven komen in gedachte van de lezers. De stijl van zijn zinnen en algehele bewoording lijkt goed aan te sluiten bij de YA doelgroep net als de twee jonge hoofdpersonages die we volgen in dit verhaal. Qua betekenis is alles meteen duidelijk en leest het in zijn geheel vlot en soepel zonder haperingen.

“ ‘Gast, jij bent geen slablaadje meer, jij bent een bloedlinke nachtschade. Een vleesetende plant op pootjes!’ ”

De hoofdkarakters Citra en Rowan leren we gaande weg kennen, tevens de wereld waarin zij leven en hun mede karakters. Ergens zijn de twee zo herkenbaar als normale tieners die zij eigenlijk zijn maar daarnaast is de maatschappij heel anders dan de onze van nu en wordt hun leven nogal op z’n kop gezet. Onze huidige tijd is overigens in dit verhaal geschiedenis wat dan wel gek genoeg meer realisme en houvast geeft tijdens het lezen. Op die manier kan je namelijk al lezende spiegelen en gemakkelijker voor je zien hoe het zou zijn. Doordat zowel Citra als Rowan zoveel herkenbare eigenschappen hebben is het ook gemakkelijk om met hen mee te leven en spannend om ze op hun levenspad te volgen.

“De hele wereld stond op zijn kop, maar daar trok het ontbijt zich niets van aan.”

Het verhaal vind ik inhoudelijk fascinerend om te volgen. Het doet origineel aan, verrassend, soms best heftig door wat er allemaal gebeurd en intelligent leerzaam op bepaalde momenten. Heel af en toe grappig maar vooral spannend en wat zullen de gevolgen zijn voor de hoofdpersonages is wat ik mij als lezer blijf afvragen. Meeslepend vind ik het verhaal zeker, ook al heb ik heel eventjes het gevoel dat het verhaal inzakt op driekwart, voordat ik het weet zit ik er weer volledig in en lees ik het boek met gemak uit.

“Een mollige vrouw met een nog molliger mopsje die zich wild schrok. De vrouw, niet de hond, die interesseerde het niks.”

Het is vanaf nu geduldig (of ongeduldig, het is tenslotte net hoe je het bekijkt) wachten op de vertaling van de volgende twee delen van deze nu al geweldige serie. Want dat ik meer wil lezen en wil weten hoe het verder gaat is een zekerheid. Het boek ‘Zeis’ is in ieder geval een dikke aanrader voor lezers die houden van enige, haast surrealistische en toch te realistische, gruwel en moeilijke levenspaden voor de hoofdpersonages van een verhaal.

“Dus dragen we het wonder dat ons in vervoering bracht ten grave, laten het overwoekeren door littekens waarover we nooit spreken, waar geen enkele technologie mag baten.”

Voor mij is hiermee Neal Shusterman tevens een schrijver geworden die ik met veel interesse op schrijfgebied volg.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker