Het werd weer eens tijd voor een boek van Stephen King. Gekozen voor 22-11-1963. Toepasselijk voor de maand November. Een lekkere dikke pil. De Datum is denk ik voor iedereen wel bekend : 22-11-1963, de dag dat J.F. Kennedy vermoord werd. Naar men zegt veranderde de wereld toen…

Dit was echt een episch verhaal. Hoewel ik weet dat elke auteur onderzoek moet doen om ervoor te zorgen dat het boek klopt en niet belachelijk klinkt, moet dit het boek zijn waar King het meeste onderzoek heeft moeten doen. Bij het bespreken van historische gebeurtenissen en de potentiële impact van het veranderen ervan (beide weten wat er feitelijk is gebeurd versus vermoeden wat er zou gebeuren als er details zouden worden gewijzigd), moet je ervoor zorgen dat je kennis van alle gerelateerde gebeurtenissen sterk is! De twee meest voorkomende thema’s van dit boek zijn: staat het verleden toe zich te veranderen? Als je je geschiedenis-kennis niet op een rij hebt, is het heel moeilijk om deze thema’s te verkopen, maar King verkoopt ze heel goed!

Het is geen horror, King kan dus veel meer dan dat. Voor degene die willen beginnen met het werk van King, is dit boek zeker een goede kennismaking.

Maar omdat het niet echt horror, meer historische fictie en alternatieve realiteit is, denk ik dat sommige mensen die afstand hebben genomen van King hier veel plezier aan zullen beleven.

Ik raad dit boek wel aan als je klaar bent voor een avontuur van 850 pagina’s . Een heerlijk boek dat misschien de een snel uit heeft of een ander net als ik het boek af toe weg legt om het te laten bezinken. Want spanning zit er genoeg in, naast alle historische feiten.

Reacties op: Boeiend

22-11-1963 - Stephen King