Kennismaking met poirot

EMBV 21 februari 2020
De Zaak Styles met een hoofdrol voor de alom bekende Poirot. Een boek dat precies honderd jaar geleden verscheen. Een boek dat echter niet haar grote doorbraak was. Maar toch in dit eerste boek is al duidelijk dat ze een geboren schrijfster was.

Hij is een Belg die net is geëmigreerd naar Engeland. Niets aan hem laat hem eruit zien als een van de beste rechercheurs ooit. De vrouw die hem hielp zich in zijn nieuwe land te vestigen, werd vergiftigd, Poirot wordt gedwongen zijn “grijze cellen” voor het eerst te gebruiken (maar zeker niet voor het laatst).

Agatha Christie schreef deze roman als een weddenschap dat ze een mysterieuze roman kon schrijven. Als resultaat van deze eenvoudige weddenschap werd de grootste vrouwelijke mysterieschrijver geboren.

Dit boek heeft alle elementen hoe een moordmysterie moet zijn. Er waren intrigerende personages (die overigens mooi zijn uitgewerkt). Een goed plot met vele aanwijzingen die de lezer aanzet tot meedenken en toch ook vaak op het verkeerde been zet.

Elk hoofdstuk ontvouwt een andere plot om je te laten raden over het hoe en wat, maar wat ik echt goed vond, was het einde. Ik vond het goed dat Christie haar tijd nam met het einde van het verhaal om volledig (via Poirot) uit te leggen wat er in detail gebeurde. Je blijft als lezer niet achter met onduidelijkheid of onbeantwoorde vragen.

Het boek moet je gewoon gelezen hebben. Op naar de volgende!

Meer recensies van EMBV