Interessant

EMBV 01 november 2019
Een boek wat ik zelf niet zo gauw zou uitkiezen, maar het kwam toch op mijn pad en dan lezen we het. Inderdaad is het tegenwoordig zo van wat is echt en wat is fake. Elke dag zie je dat voorbij komen.

In een blik achter de werkelijkheid probeert de auteur de lezer duidelijk te maken of alles wel echt is wat we beleven en zien. Gaat hij in over de vele geloven die er zijn terwijl er toch maar een God is… waar komen die vandaan, en over hoe ons eigen denken ons kan beinvloeden mede door reclame, social media en fake nieuws. Verder gaat het over vooroordelen, ja wie heeft ze niet.. hoe komen we daartoe met ons denken? Misschien nog wel belangrijker hoe komen we van de vooroordelen af? Ja het boek zet je als lezer echt wel tot denken na.

Bijzonder is dat de auteur in zijn boek excuses maakt omdat misschien sommige lezers gekwetst kunnen raken. Bijvoorbeeld het stuk over Religie. Wat altijd een discussie punt in de wereld zal blijven.

Om de lezer er van bewust te maken over wat nu echt werkelijkheid is neemt de auteur is mee naar vroeger waarin bekende namen als Descartes, Plato, Spinoza al hun eigen mening en idee hadden over het brein en denken van de mens.

Het is niet een boek dat ter ontspanning leest, ondanks dat de schrijfstijl van de auteur vlot en toegankelijk is. Geen moeilijk gedoe waar je voor gestudeerd moet hebben. Het boek is voor iedereen te lezen. Zoals gezegd je moet er de tijd voornemen wil alles tot je doordringen.

Wat is nu werkelijkheid? Met je neus op feiten gedrukt worden? Gebeurtenissen waarvan je denkt dat kan niet waar zijn? Ja het boek houdt je bezig ook na het lezen. Ik zelf? Ik hou het bij mijn eigen nuchtere kijk op de wereld en zijn werkelijkheid….

Meer recensies van EMBV