Inspirerend

EMBV 29 december 2022
Het gewicht tussen je oren is het nieuwe boek van Wouter Cornet. De eerdere boeken van Wouter hadden ook met gewichtsverlies te maken, waaronder zijn eigen verhaal.

Met dit nieuwe boek wordt er dieper in gegaan op het probleem overgewicht. In verschillende fase wordt duidelijk gemaakt over het ontstane probleem en hoe je het probleem te lijf kunt gaan. Het blijkt dat het tussen je oren zit de welbekende eetverslaving. Natuurlijk zijn er ook medische oorzaken van overgewicht en het is mooi dat de auteur daar zijn ogen niet voor sluit.

Terug naar de zogenaamde eetverslaving : In het boek wordt stap voor stap de bewustwording van een probleem duidelijk gemaakt, worden de valkuilen benoemd, hoe de knop om kan en hoe het vol te houden.

Daarnaast lezen we bij ieder hoofdstuk de ervaringen van een honderdtal diëters. Samen vielen zij vele kilo’s af, verschillende mensen, verschillende omstandigheden. Het was interessant om te lezen hoe hun de strijd met kilo’s aangingen. Het kan voor de toekomstige diëters zeker inspirerend werken.

Op het einde van het boek lezen we o.a wat de geïnterviewde diëters eten op een dag. Ja ze eten gewoon om af te vallen. Dat was wederom interessant. Zoveel mensen, zoveel verschillende ervaringen maar allemaal met hetzelfde doel : afvallen!

Samengevat : Een boek dat de koe bij horens vat : het aanpakken van een probleem, dit gecombineerd met een honderdtal ervaringsdeskundigen uit de praktijk. Een boek dat inspirerend kan werken of je nu eetverslaving hebt of door een medisch oorzaak worstelt met overgewicht. Het boek leert je dat als je in je bovenkamer de knop omzet, je kan afvallen of accepteren dat je moet leven met overgewicht.

Meer recensies van EMBV