Goed verhaal

EMBV 01 juli 2020
Het Zwarte dossier was mijn kennismaking met het werk van Max van Olden. Het was zeker geen verkeerde kennismaking. Het verhaal draait om Riemke, werkzaam op een advocatenkantoor en zich daar voornamelijk bezig houdt met familierecht. Echter, door enkele slordigheden krijgt ze het zwarte dossier in haar maag gesplitst. Riemke mag nu bewijzen uit wat voor hout ze gesneden is.

Riemke moet zich nu bezig houden met het tegenhouden van een publicatie. Een zware crimineel heeft de kans gekregen om een gedichtenbundel uit te brengen vanuit de gevangenis, als cultureel project voor gedetineerden. Een vroegere vriend is bang voor represailles via deze gedichtenbundel en wil de publicatie met een rechtszaak tegenhouden. Een zaak die vrij eenvoudig lijkt, maar niets is zoals het lijkt. Voor ze het weet loopt haar leven en dat van haar zoontje Nils gevaar.

Het verhaal gaat dan in razend tempo door, en belanden via Nederland in België en dan in Duitsland, en ondertussen maken we ook nog eens kennis met de donkere kant van het internet. Doorheen het verhaal blijft de spanning van het juiste gehalte. Op sommige momenten denk je wel eens sommige gebeurtenissen overdreven en ongeloof waarlijk zijn, maar ach hé het is wel goed voor de spanning.

Je merkt aan het verhaal wel dat de auteur zelf advocaat is, je merkt de kennis van zaken en natuurlijk een goede research. Dat is echt merkbaar tijdens het lezen. De thema’s die voorbij komen zijn ook heel actueel deze dagen, zoals het Darkweb en de gevaren die tegenwoordig advocaten lopen. Dat verhaal kennen we denk ik allemaal wel.

De personages in het verhaal zijn goed uitgewerkt en zeer beeldend beschreven. Riemke komt echt naar voren als een sterke vrouw die af en toe een steekje laten vallen, maar als het er op aan komt weet waarvoor ze vecht.

Samengevat Het Zwarte Dossier is een heerlijk boek met de juiste dosis spanning, soms wat over the top, maar het lezen meer dan waard.

Meer recensies van EMBV