Eye Opener

EMBV 10 november 2019
De Auteur is in het boek zeer openhartig wat hem is overkomen, met de diepste dalen en pieken krijgen we een beeld van zijn leven en het gevecht om er boven op te komen.

In het boek ” Hoera .. een depressie! verteld Ron van Bovenkamp zijn verhaal en wel de periode van 1991 tot 2017. Van een zeer succesvolle zakenman en het harde werken tot het in een depressie raken, verslaving en armoede maar bovenal het gevecht en de knop omzetten om er bovenop te komen.

Afwisselend lopen we door zijn leven heen. Het ene moment beleef je het succesverhaal en het andere moment leef je mee met het gevecht tegen de depressie. Indrukwekkend en aangrijpend zijn die verhalen. Zo nu en dan moet je het boek even wegleggen om het een plekje te geven.

Het boek verteld ook dat je alleen zelf de knop kan omzetten op de weg naar genezing. Maar ook dat het wel belangrijk is hulp te zoeken. Denk dat dat een moeilijk moment is. Hoe en bij wie zoek je dan hulp. Je moet dan wel de schaamte voorbij. Want laten we eerlijk zijn op het woord alleen al rust een taboe.. Daarom is het goed dat dit boek er is . Haal het uit de taboe sfeer, het kan dan een hulp voor anderen zijn.

De Auteur heeft een vlotte manier van schrijven en zegt zoals het is. Geen gezoek naar dure woorden maar recht voor zijn raap. De hoofdstukken zijn niet al te lang. De overgangen naar zijn zakenman leven en het verhaal over de depressie verloopt vloeiend.

Tevens bevat het boek ook verklaringen, zodat de leek op gebied van depressie weet wat er bedoeld wordt. Ook bevat het een algemene uitleg wat een depressie is en hoe en wat. Kortom een levensverhaal dat een compleet beeld geeft wat een depressie inhoudt. Een verhaal waar je respect voor hebt.

Het boek kan als een eye opener lezen worden, zeker voor mensen die in hun omgeving te maken hebben met iemand die geplaagd wordt door een depressie. Maar ook voor een patient zelf kan het een houvast zijn, omdat het boek iets positiefs uitstraalt en de patient kan helpen zelf ook de knop om te zetten. Al is natuurlijk geen depressie en mens hetzelfde….

Meer recensies van EMBV