Indrukwekkend

EMBV 04 december 2020
In het boek “Hoofdstuk” volgen we Rutger op zijn weg naar herstel. Rutger wordt getroffen door een herseninfarct. Rutger beschrijft hoe hij het beleefde, de periode in het ziekenhuis en natuurlijk de lange weg van revalidatie. Een slopend en lang traject.

Het verhaal is nogal indrukwekkend. Het komt bij de lezer echt wel binnen. Rutger weet heel goed te vertellen wat er gedurende het hele traject door hem heen gaat, hoe hij het allemaal ervaart, de vooruitgang, het sneller willen dan het lichaam dat wil. Je voelt als lezer met hem mee, en je begrijpt zijn frustratie op sommige momenten.

In het boek heeft ook gewetensvragen voor de lezer. Voor velen waarschijnlijk ver van mijn bed dilemma’s. De gewetensvragen kwamen in mijn gedachtegang geen enkel moment voor. Als ex-mantelzorger kan ik me er ook niks bij voorstellen een partner, familielid te verlaten als het die persoon door gezondheidsklachten iets minder gaat.

Zoals al eerder aangegeven, het is indrukwekkend welke kracht en doorzettings- vermogen een mens kan hebben om er weer bovenop te komen. Te vechten voor wat je lief is, je tranen en pijn verbijtend, dat allemaal om weer te kunnen lopen en te functioneren in de maatschappij. Rutger beschrijft het allemaal op een zeer beeldende wijze.

Samengevat : Een indrukwekkend, op sommige momenten herkenbare en aangrijpende momenten. Het lezen meer dan waard. Het geeft een beeld van wat het leven na een herseninfarct is, een lange periode van revalidatie in de hoop weer “normaal” te kunnen functioneren in de maatschappij. Maar wat is normaal? Inderdaad het hoofd is stuk, of stuk geweest.

Meer recensies van EMBV