In Konvooi door het ijs beschrijft William Geroux hoe de bemanning van een vloot schepen tijdens de Tweede Wereldoorlog de dreiging van Duitse bommenwerpers en erbarmelijke weersomstandigheden trotseert.

William Geroux beschrijft het op een manier dat indruk maakt. Het is echter wel een boek waar je je aandacht moet bij houden. Het las voor mij niet echt weg als een spannend boek. Wat eigenlijk best had gekund wat het verhaal van de gewaagde tocht die onder hachelijke omstandigheden voor de bemanning van de schepen werd gemaakt. De vaart werd echter uit het boek weg genomen door het verhaal over het machtspolitieke spel tussen Churchill, Roosevelt en Stalin.

Maakt dat het boek minder interessant? Nee natuurlijk niet, ook deze geschiedenis mag en moet vertelt worden, mensen gaven tenslotte hun leven ook voor onze vrijheid. Je merkt ook wel dat de auteur veel en goed research heeft gedaan, zo bezocht hij de noordelijke Russische steden om zichzelf een goed beeld te geven en het goed over te brengen op de lezer. Daarnaast sprak hij met veteranen en historici. Dit alles maakt het verhaal af.

Natuurlijk ontbreken ook de mappen / kaarten van de tocht niet. Het boek is zeker geen half werk wat dat betreft.

Al met al een boeiend boek waar je wel je best voor moet doen om het uit te lezen, maar als dat eenmaal het geval is, weet je weer een beetje meer van de geschiedenis en heb je respect voor de mensen die dit ondernamen en sommigen hun leven er voor gaven.

Als je een geschiedenis liefhebber bent of interesse hebt met betrekking WWII dan mag dit boek zeker niet op je boekenplank ontbreken.

Reacties op: Interessant

Konvooi door het ijs - William Geroux