Aanrader !

EMBV 06 september 2019
Interessant boek over de weg die de Oranjeleeuwinnen sinds 2009 hebben aflegd. Zeker geen gemakkelijke weg, als je dat vergelijkt met die mannen, die naar het lijkt alles in hun schoot geworpen krijgen. Nee de dames hebben dat nog niet gehad ( wordt wel beter en terecht). De voetbaldames hebben er hard voor moeten knokken om te komen waar ze nu staan.

Zo leer je dat de dames vroeger eigenlijk nergens terecht konden om lekker te voetballen, want ja voetbal was niks voor meisjes. De meisjes die wel doorzette kwamen terecht in jongensteam en moesten toch ook veel pesterijen ondergaan… Maar dat niet alleen… waar de mannelijke profvoetballers salarissen verdienen die er niet om liegen.. moesten of moeten de dames naast hun voetballerij er vaak ook een baan of studie bijnemen om te kunnen leven…

Dat zal nu met de successen van de oranjeleeuwinnen wel anders zijn en ja je gunt deze meiden ook een topsalaris. Tenslotte hebben ze een lans gebroken voor de toekomstige generatie, die zullen daar in de toekomst de vruchten van kunnen plukken.

Het boek vertel verder de weg en de toernooien die gespeeld, succesvol en ook minder succesvol. Natuurlijk ontbreekt het verhaal van het WK van 2019 niet. Buiten dat staan er ook leuke verhalen is over de sterspelers van het team en de coach natuurlijk. Interessant want je hebt het gevoel ze beter te leren kennen, hoe ze in het leven en voetballerij staan.

Dan valt er toch wel wat op : Deze dames zijn een eenheid, vechten voor elkaar, vangen elkaar op en ga zo maar door. Bij de mannen heb je vaak het gevoel van ja doei ik ga me niet het vuur uit de sloffen lopen voor jou… Ik kan dat zelf wel… Juist ja EGO`s. Nee niet bij deze dames, dat is een team van “Eén voor allen en allen voor één”.

Het boek is lekker vlot geschreven en leest eigenlijk als een roman, je vliegt er doorheen.

Boek is een mooi aandenken over de afgelopen 10 jaar en must read and have voor alle fans die de Oranjeleeuwinnen in hun hart hebben gesloten.

Meer recensies van EMBV