Goed debuut

EMBV 25 november 2019
Het boek Natan Z is het thriller debuut van Ajan Alberts. Vanaf het begin van het boek krijg je meteen al het nodige voor de kiezen. Je weet eigenlijk meteen wat een van de hoofdpersonages is overkomen. Het zet de toon voor het vervolg van het boek. Het boek wordt grotendeels verteld door drie personages : Hannah, Suus en Reinier. De hoofdstukken zijn kort waardoor het boek erg vlot leest.

In dit boek hoef je als lezer niet echt mee te speuren naar de oplossing van de misdaad. Hierdoor krijgt voor mijn gevoel het boek niet echt diepgang, je hebt het gevoel wat aan de zijlijn te staan. Neemt niet weg dat het boek wel de nodige spanning biedt, want er gebeurt van alles binnen de tbskliniek waar Natan Z verblijft, wat eigenlijk het daglicht niet kan verdragen. Het boek speelt zich voornamelijk af in en rond de tbs-kliniek met af en toe een verhaallijn van uit een hutje op een berg ergens in Frankrijk.

Zoals gezegd het boek las erg vlot, moeilijk weg te leggen, maar hier en daar mis ik wel diepgang in details, er gebeurd zoveel in het boek, maar daar wordt eigenlijk niet zo veel mee gedaan. Daar had veel meer ingezeten. Naar het einde toe gaat alles heel snel, en zit je in een achtbaan van gebeurtenissen, waarbij je weg wat kwijt raakt. Het voelt allemaal niet meer geloofwaardig en je krijgt als lezer het gevoel dat het verhaal ineens snel klaar moest zijn. Jammer is dat.

Toch is het zeker geen slecht boek en ik heb dan ook zeker geen spijt van de aanschaf. Je kan zeggen dat het een goed debuut is en dat de schrijver doorgroeit naar een nog hoger niveau met goed uitgewerkte thrillers. We blijven Arjan Alberts zeker volgen.

Meer recensies van EMBV