Nog altijd leuk om te lezen.

Emdeke 11 januari 2017
Laatst zei een vriend me -die al 2x het rad heeft gelezen - dat in de boeken zes tot negen weinig gebeurd.
Ik begrijp zijn opmerking. (toch wat zes betreft, rest moet ik nog lezen) Echter, het is niet helemaal de juiste conclusie. In mijn ogen, heeft de schrijver er het beste van gemaakt. We zijn immers op het punt beland, dat er ten gevolge van al wat vooraf gaat, er evenveel verhaallijnen zijn ontstaan, als dat er personen & plaatsen zijn, waar er iets gebeurd. Je kan dan - als Jordan heeft gedaan - proberen om met alles tegelijk bezig te blijven, ofwel doe je als G.R.R. Martin in GOT en gebruik je de aardrijkskundige opdeling om de twee verhalen naast elkaar te vertellen in twee boeken. Mij stoort de keuze van de schrijver niet. Hij wil immers - denk ik toch - dat we kunnen volgen waarom iemand iets doet, of waarom iets gebeurd en waarom de ene gebeurtenis de andere beïnvloed. Daarom, begrijp ik nu ook beter, waarom dit 'epos' 14 boeken, ofte meer dan 11.000 bladzijden duurt. En ik vermoed ook dat de gemiddelde lezer 14 boeken nodig heeft om de humor & gebruiken van de speervrouwen te begrijpen. Of is dat omdat ik een man ben? :-)
Ik vraag me alleen af of jullie ook tijdens het lezen een veranderde voorkeur van personage(-s) hebben of is hetzelfde figuur 14 boeken lang Uw favoriet?

Meer recensies van Emdeke