‘Wat jij niet ziet – Sarah Pinborough’
‘Vertrouw dit boek niet, vertrouw dit verhaal niet, vertrouw jezelf niet.’
Een intrigerende zin, geeft meteen spanning en lokt je als het ware meteen naar het boek. Nog intrigerender is de geheimhoudingsverklaring waarmee het boek start. Het geeft het gevoel alsof je als buitenstaander echt in een geheim verhaal duikt. Je wordt deel van iets exclusiefs. Al was de #wtfthatending op de cover iets misplaatst.
Alleenstaande moeder Louise ontmoette David op een avondje uit. Ze start een affaire met hem en enkele dagen later blijkt dat hij de nieuwe psychiater is in de dokterspraktijk waar ze werkt als secretaresse, zijn secretaresse. Daarbovenop maakte ze toevallig kennis met zijn vrouw Adele op straat, waar ze later goed bevriend mee wordt. Ze raakt verwikkeld in beide levens en in hun huwelijk. David en Adele weten niet van elkaar dat ze Louise kennen. De blijvende affaire van Louise en David zorgt echter wel voor een groot schuldgevoel en problemen in kamp Louise. Wanneer ze de donkere geschiedenis van het koppel ontdekt zit ze al verstrikt in een net waar ze niet makkelijk meer uit kan komen.
Zelf had ik nog niets gelezen van Pinborough, maar omdat de vergelijking met Paula Hawkins gemaakt werd, er veel goede recensies van verschenen waren en ze een bekende naam blijkt te zijn in het schrijverswereldje was het het proberen waard. De filmrechten van de boek zijn inmiddels ook al verkocht.
Het verhaal is ingedeeld in drie delen, elk met hun eigen kleine hoofdstukken. Deze waren van lengte heel goed te doen. De verhaallijnen liepen vaak door elkaar door de hoofdstukken op te delen in verschillende vertelsperspectieven. Dat werkte voor mij en wekte toch nog dat kleine beetje spanning op. De openingszin wordt hoe langer hoe meer duidelijk in het verhaal en geeft al een kleine hint voor de ontknoping. Hoewel het boek heel cliché startte, kon je het einde dat inderdaad niet noemen. Voor de ontknoping is er een volledige ontregeling van het genre gebeurt. Wat op eerste zicht een huis-tuin-en-keukenthriller lijkt, draait in de laatste hoofdstukken uit tot een onverwacht fantasieverhaal. Laat dat net het ene genre zijn dat mij niet kan bekoren.
De lat werd best hoog gelegd door de goede opener, de lovende recensies en dan net die veelbelovende hashtag. Jammer genoeg kon het boek niet op tegen de verwachtingen. Louise is een stereotiepe alleenstaande moeder. Ze werkt hard en veel, ze houdt veel van haar kind en ze heeft een alcoholprobleem, een typisch thrillerpersonage lijkt mij. Je voelt al aan dat ze extreem vatbaar is voor de omstandigheden. Buiten het eindeloze dilemma van welke van de twee huwelijkspartners ze moest kiezen, kwam er weinig diepgang in haar personage. Hetzelfde valt te zeggen over David en Adele, alhoewel je bij hen nog wat meer diepgang krijgt omdat je hun verleden ontdekt.
Alle toevalligheden samen maakten het verhaal heel ongeloofwaardig. Louise heeft een affaire met een man, die blijkt dan haar baas te zijn, het ultieme cliché. Daarbovenop loopt Louise Adele tegen het lijf op straat en wordt ze er bevriend mee zonder dat David er van weet. Zo zou Adele ook niet weten over hun affaire. Wanneer Louise nog meer verstrikt raakt in haar eeuwige dilemma komt er nog bij dat net op die moment haar zoontje Adam op vakantie gaat met zijn vader en dat zijn nieuwe vriendin zwanger is ook. De perfecte, onrealistische voorloper voor onheil.
Het boek zorgt ervoor dat je meermaals met je handen in het haar zit te denken hoe Louise bepaalde signalen gewoon volledig kan negeren en zo opgaat in haar waarheid. Na een tweehonderd paginalange samenvatting over hoe moeilijk het is om te kiezen tussen de twee, de enige rode draad die je hebt als je begint, begin je de hoop op een goed verhaal best wel te verliezen. Het begin was langdradig en spanningsloos. Er kwamen bijna geen nuttige verhaalaspecten aan bod. Het boek leek zelf niet te weten waar het naartoe wou en bleef dus maar over eenzelfde kwestie bezig.
Rond het midden van het boek kwam echter de langverwachte breuk, het kleine puntje van licht in de donkere tunnel. De spanning en zin om verder te lezen was tijdelijk terug, maar dit was van korte duur. Alle achtergrond die je hebt opgebouwd doet er ineens niet toe, het verhaal neemt een te scherpe bocht waar ze mij hebben verloren. Naarmate Louise steeds meer ontdekte over het koppel werd ze ook steeds kortzichtiger en had als het ware oogkleppen op.
Voor mensen die wel iets hebben voor onverwachte wendingen met een mix van het fantasygenre, is dit boek echter wel aan te raden. Voor lezers die meer houden van een goed realistisch verhaal met veel spanning zijn er betere opties beschikbaar.

Reacties op: Vertrouw dit boek niet, vertrouw dit verhaal niet, vertrouw jezelf niet

Wat jij niet ziet - Sarah Pinborough
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 9,99