Dan Brown heeft een grootse naam binnen de wereld van de literatuur. Hij werd onlangs nog als een van de 100 meest invloedrijke mensen van de wereld verkozen door TIME Magazine. Door zijn boeken steeg het toerisme in Parijs en Rome, ook steeg het aantal leden in geheime genootschappen. Het boek ‘De Da Vinci code’ is dan ook zijn pride and joy. Met een diploma van Engelse literatuur en kunstgeschiedenis, kon hij met behulp van Blythe Newlon onderzoeken uitvoeren om zo fact-fiction te schrijven. Het boek is een esoterische roman, wat betekent dat het hoofdpersonage geconfronteerd wordt met geheime genootschappen. ‘Da Vinci code’ was een van de best verkochte romans in de wereld. Brown werd van plagiaat beschuldigd, maar wegens niet-gegronde argumenten is hij vrijgesproken. Door de negatieve perspectief in zijn boeken tegenover de kerk, wordt Dan Brown als een antichristen gezien. Het boek werd in 2003 uitgegeven in België door de uitgeverij Luitingh. ‘De Da Vinci code’ is ook in 2006 verfilmd.
Het boek start in medias res, er is een moord gebeurd op de curator van het Louvre, Jacques Saunière, de antagonist van het verhaal. Vlak voor zijn dood heeft hij nog een geheime boodschap op de grond geschreven. In die boodschap staat de naam van de protagonist vermeld, Robert Langdon. Robert is een cryptoloog en leraar aan Harvard University. Samen met de kleindochter van de curator, Sophie Neveu, ontcijfert Langdon de code. Die leidt uiteindelijk naar een speurtocht achter de heilige graal. Ze ontdekken dat de antagonist het belangrijkste lid was van een geheime genootschap, de priorij van Sion. Tijdens die zoektocht zitten de politie en de moordenaar op hun hielen. De moordenaar is Silas, een monnik die volgens de orde van Opus Dei leeft. Dit heeft het duo maar al te snel door. Ook worden ze geholpen in hun zoektocht door Teabing. Teabing wordt weergegeven als een rond karakter wegens zijn onvoorspelbare acties. Hij is ook een expert in de kennis rond ‘de heilige graal’. Het verhaal heeft een gesloten einde dat antwoord biedt op de vragen die doorheen het boek worden gesteld. Uiteraard laat ik het einde weg in deze recensie.
In het verhaal wordt er gebruikgemaakt van flashbacks om zo evenementen en kennis van vroeger op te halen. Het verhaal bevat veel pauzes waarbij kunstwerken, codes, tekens, voorwerpen… grondig worden beschreven en eventueel het verleden achter het voorwerp wordt uitgelegd. Het verhaal speelt zich af in het heden (de 21ste eeuw), dit zien we bijvoorbeeld als we kijken naar de moordplaats. De moord vindt plaats in het gerenoveerde Louvre met de piramiden. Ook wordt er gebruikgemaakt van high Tech materiaal voor het opsporen van de protagonist. De ruimten worden functioneel gebruikt, vaak heeft elke ruimte wel een betekenis die bijdraagt tot het mysterie van het verhaal. De ruimte dient mee als code voor de speurtocht. Het boek is geschreven vanuit een auctorieel hij/zij-vertelstandpunt. Hierdoor zien we verschillende gebeurtenissen, mensen en plaatsen terug in een samenhangende verhaallijn met een variatie aan invalshoeken van hetzelfde verhaal. Brown heeft dit zodanig goed gedaan dat je net niet genoeg informatie krijgt om het einde te zien aankomen maar wel genoeg informatie om een voorspelling van het eindresultaat te kunnen opmaken en mee kan zoeken in de speurtocht. De spanning zit dan ook inhoudelijk, in de speurtocht en de verhaallijn van het boek. De verteltijd duurde één nacht terwijl ik toch 2 weken aan het lezen was.
De auteur heeft volgens mij dit boek geschreven om de werkelijkheid van Jezus Christus op tafel te gooien. Dit heeft hij gedaan door het te verpakken in een spannende thriller zodat dit meer aantrekt. Het boek past ook volledig in Browns stijl, het is een roman die gaat over mysteries en over het ontcijferen van codes in kunstwerken en ander soort werken. Ik heb ook zelf veel van het boek geleerd, het heeft me nog meer doen boeien in kunstwerken die ik dacht dat ik zo goed kende. Het heeft me nieuwsgierig gemaakt naar symboliek in de kunstwereld en in de dag van vandaag. Ik heb meer opgezocht over de Priorij van Sion, kunstwerken van Da Vinci… Het boek is voor mensen die houden van een spannend boek maar met oog voor feiten en kennis. Het boek heeft mij doen inzien dat er een gulden middenweg is van een informatief boek en een ontspannend boek. Uiteraard moet hier altijd de informatie gecontroleerd worden. Het boek heeft dus ook genoeg diepgang en gaat verder dan een traditionele thriller maar legt ook een focus op de culturele aspecten. Dit zien we doordat hij informatie over kunstwerken, theorieën en geschiedenissen integreert in het verhaal.
Ik vond het boek erg goed. Het had een diepgaande en spannende sfeer waardoor de drang om verder te lezen met de bladzijde groter werd. Het boek is zo geschreven dat je als lezer zelf begint te zoeken naar het antwoord op het complot. Het boek was voor mij makkelijk te lezen, dit is omdat ik al wat meer ervaren ben op vlak van lezen. Voor mensen die lezen een hele opdracht vinden kan ik me inbeelden dat het wat moeilijker is om te lezen door bijvoorbeeld de dikte van het boek. Het boek is mij aangeraden door mijn ouders en ik ben erg blij dat ik het heb gelezen. Het daagt ook uit om verder te onderzoeken naar de geschiedenis van kunst en cryptologie. Dit is misschien ook wel de bedoeling van de schrijver. Hoewel ik weg ben van het boek, is waarschijnlijk niet iedereen het met me eens. Een kritiekpunten op Brown kunnen zijn dat er té veel cultuur en beschrijving plaatsvindt in het boek waardoor het soms traag kan ogen. Toch heb ik dit gevoel doorheen het boek nooit gehad.
Bibliografie
Brown, D. (2003). De Da Vinci Code. Amsterdam: Luitingh.
Hebban, (11 februari 2017). De Da Vinci Code (YA-versie). Geraadpleegd op 18 oktober 2019, via https://www.hebban.nl/boek/de-da-vinci-code-ya-dan-brown#
De Da Vinci Code (boek). (20 maart 2019). Geraadpleegd op 18 oktober 2019, via https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Da_Vinci_Code_(boek)
Dan Brown, z.j. Dan Brown. Geraadpleegd op 18 oktober 2019, via https://danbrown.com/#author-section
Dan Brown. (14 februari 2019). Geraadpleegd op 18 oktober 2019, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Dan_Brown

Reacties op: Meegevoerd worden op een spannende speurtocht

De Da Vinci Code (YA-versie) - Dan Brown
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99 Bestel het e-book € 9,99