Als een nachtkaars uit.

Erika 29 november 2019
Het ene boek van Liane Moriarty is het andere niet, dat weet ik uit eigen ervaring. De wat oppervlakkige, maar wel grappige chicklit-exemplaren wisselen af met verbluffend goede indringende verhalen, zoals haar absolute topboek 'Het geheim van mijn man', maar ook 'Grote kleine leugens' en 'Wat Alice vergat'. Ik ben benieuwd naar 'Alles voor jou'. De titel voorspelt niet veel goeds, maar ook dat zegt niet altijd alles. Bovendien spreekt de achtergrond van het verhaal, hypnotherapie, me aan.

Moriarty neemt me onmiddellijk mee in het verhaal over Ellen, hoe haar gedachten steeds al bij voorbaat met haar op de loop gaan, meestal min of meer uit zelfbescherming. Het is hilarisch, humoristisch, en er is een aangename onderhuidse spanning.
Ik ben verkocht.

In haar beste boeken is Moriarty zo overtuigend alsof ze uit eigen ervaring spreekt. Dat zal niet zo zijn, omdat het onmogelijk is om alle thema’s uit haar boeken in een mensenleven aan het lijf te hebben meegemaakt. Ik bewonder dus haar inlevingsvermogen, research en overtuigende schrijfstijl.

Net zo overtuigend zijn de personages neergezet, en vooral de vrouwen. Patrick blijft een randfiguur die niet helemaal tot ontwikkeling komt, maar we kruipen helemaal in Ellen en in Saskia. De laatste is de ik-figuur in het boek, heel verrassend. Met allebei leef ik mee, er is niet echt een goede en een slechte. Ik kan niet eens een hekel hebben aan Saskia!

Het verhaal wordt onverwacht iets grimmiger als Moriarty naar de ontknoping gaat toewerken en dat vind ik veelbelovend. Helaas houdt ze dit niet vol. Het verhaal zakt weer in en het ziet ernaar uit dat we ondanks alles afsnellen op een beetje zoetsappig einde. Toch hou ik hoop, omdat er dan nog ongeveer 50 pagina’s te lezen zijn, waar dus nog een mooie verrassing, een onverwachte twist in kan zitten. Want er zijn genoeg speldenprikjes van mogelijk onheil tijdens het lezen langsgekomen, waar Moriaty iets mee kan doen. Ik hoop daar heel erg op, omdat ik geen genoegen neem met een zoetsappig slot, waardoor dit leuke boek uit zou gaan als een nachtkaars.
Toch is dat wat er gebeurt. Het spijt me voor dit geestig geschreven boek, er had meer in gezeten. Uiteindelijk past de titel er prima bij.

Meer recensies van Erika