Bijzonder sprookje

Erika 17 september 2019
Wat een bijzonder boek is dit!
In weelderige, poëtische taal komt een bijzondere wereld tot leven; die van oude boeken, tarotkaarten en rondreizende gezelschappen, met daarbij het allesverwoestende water van de zee. Terwijl je in boeken met twee tijdlijnen vaak een groot contrast heb in de sfeer en achtergrond is dat hier niet zo.

De geest van het verleden zit nog onveranderd in het heden, in het leven van Simon, Alice en Elona. De geschiedenis van de vrouwen in de familie en het heden vloeien heel erg in elkaar over. Simon is zich er erg van bewust dat hij degene is die het lot een halt tot zou kunnen roepen. Hij doet er in ieder geval alles aan, maar het noodlot dat de vrouwen in de familie al generaties lang verdoemt, laat zich moeilijk stoppen.

Een zeer origineel verhaal. Het ademt de sfeer van een sprookje, maar eentje van alle tijden. De zeer levensechte personages brengen een lang vergeten wereld van rondreizende gezelschappen weer tot leven; kermis of circus, het verschil tussen die twee was toen nog niet zo duidelijk als nu. Vergis je niet in de titel, die wellicht associaties kan oproepen met romantiek of feel-good, wat dit boek bepaald niet is. Maar na of al tijdens het lezen van het boek zal deze titel ineens wel degelijk betekenis blijken te hebben.

Swyler is zelf ook opgegroeid langs de kust van Long Island en dat merk je. Alleen iemand die zelf zo dicht bij de zee, bij die kliffen, op die plek heeft gewoond, kan het leven daar zo indringend beschrijven. Ik ruik de zee bijna, ik hoor hoe de golven en de stormwind de klif doen afbrokkelen en hoe het huis krakend en zuchtend de weerstand opgeeft.

Tijdens het lezen dwalen mijn gedachten naar een boek uit mijn jeugd: De grote reis van Leloe Swalijs. Een heel ander boek – een kinderboek ook -, maar het ademt dezelfde sfeer en dat komt vooral door het verhaal van de jongen Amos die in ongeveer 1790 bij een reizend gezelschap terecht komt: een beetje magie en mysterie gecombineerd met een reis die niet zonder obstakels, problemen en vreemde ontmoetingen is. Ik werd als negenjarige helemaal gegrepen door het verhaal van Leloetje. Nog steeds mijn lievelingskinderboek.

Meer recensies van Erika