Fascinerend en verbijsterend

Erika 25 oktober 2019
Een boek van een Franse schrijfster – op zich al leuk, want die kom ik niet veel tegen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt door de loftuitingen op de omslag: ‘Nieuwe koningin van de thriller, ‘Angstaanjagend; steengoed’; ‘fenomenaal; verbijsterend’. Mijn verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Ik vraag me na het lezen van de beschrijving op de achterkant altijd af hoe de insteek is van een verhaal. Beleven we de vermissing mee, 30 jaar geleden? Start het met de vondst van het lichaam, later? Of vallen we er in bij de tweede vermissing, in het heden? Verschillende mogelijkheden, altijd verrassend waar de auteur voor kiest. In dit geval begint het met fragmenten van nieuwsberichten, door de jaren heen, op markante data. Om het echte verhaal vervolgens voort te zetten in het nu.

Meteen zit je in een bevreemdende situatie en stoppen met lezen is onmogelijk. De korte hoofdstukken eindigen bijna steeds met een soort cliffhanger, dit is erg goed gedaan door Destombes. Zij kluistert mij als lezer gewoon aan het boek. De angstaanjagende gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, ze zorgen ervoor dat uud-gendarme Wimez en de licht ontvlambare Fabregas moeten al hun uitgangspunten moeten bijstellen.

Een bijzonder boek met een verbijsterende plot. Je kunt een schrijfster na haar debuut nog geen koningin van de thriller noemen, ze zal dit eerst moeten waarmaken met meer boeken. Ik hoop dat ze die gaat schrijven, want volgens mij zit die titel er wel degelijk in….

Meer recensies van Erika