Erg interessant om een inkijk te krijgen in de vrijmetselarij, een toch wel heel gesloten bolwerk. Windmeijer geeft heel veel informatie en dat getuigt van veel kennis van zaken. Niet alleen over deze orde, maar ook over de geschiedenis van Leiden en de Pilgrim Fathers en als klap op de vuurpijl ook nog die van Amerika.

Op prettige wijze geschreven, afgewisseld met delen uit het gevonden manuscript, een soort verslag uit de eerste hand, waardoor het leven in de zeventiende eeuw ineens tot leven komt.

Daaraan gekoppeld zitten ook grote stukken met bijbelverhalen en religieuze zaken. Ik kan me voorstellen dat dit net iets teveel kan zijn waardoor lezers kunnen afhaken. Hier komt het me wel een beetje onwaarschijnlijk voor dat zoveel mensen tot op detail thuis zijn in de bijbel, compleet met hoofdstukken en versnummers. Toch weet Windmeijer mede hierdoor, en met de verhaallijnen over de waarheid van feit of fictie en vrije wilsbeschikking, het kader van waar het in dit boek over gaat aan elkaar te breien.

Windmeijer schrijft uitgebreid, soms wel heel erg uitgebreid en hier en daar zelfs wellicht té uitgebreid. Dan gaat hij net de grens over van een goede schrijver naar een schrijver die zijn lezers onderschat; die bang is niet compleet genoeg te zijn. Het kan onzekerheid zijn die hem ertoe aanzet net teveel details te beschrijven. Het principe van ‘meer=minder’ doet zich hier in ieder geval wel gelden, af en toe. Want vaak zijn de dingen die níet gezegd worden des te meer aanwezig.

Vanaf de tweede helft krijgt het boek een onverwachte wending. Het fascinerende verloop van het verhaal geeft het bijna vanzelf ook meer vaart. En hier aangekomen gaat de vergelijking met Dan Brown, die in de pers wordt gemaakt, zeer zeker op.

Een interessant boek, over een leuk onderwerp. En zeker de moeite waard om te lezen, als de achtergrond van de Pilgrim fathers in Nederland je belangstelling heeft. Je krijgt parallel aan het oplossen van de moordzaken bergen informatie over je uitgestort. Uiteindelijk blijkt die er wel degelijk toe te doen voor de plot van het verhaal. Hoewel us zeker geen nodeloze informatie, had het misschien wel iets compacter gekund.

Het Pilgrim Fathers-complot is het tweede boek van Windmeijer. Peter de Haan schittert als hoofdpersoon in beide delen, zijn leven loopt als rode draad door de boeken heen. Dus hoe het verder gaat met de relatie van Peter en Fay zullen we wellicht in een volgend boek te weten komen.

Reacties op: Zeer uitgebreid, mooi verhaal.

Het Pilgrim Fathers-complot - Jeroen Windmeijer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,50 Bestel het e-book € 9,99