Zinderend

Erika 08 november 2019
Het zal voor het schrijverskoppel Nicci French een uitdaging geweest zijn om na de geweldige Frieda Klein-reeks weer een boek te schrijven dat dit succes op zijn minst evenaart. Natuurlijk is het een totaal ander boek, alleen al omdat de hoofdpersoon Neve in niets lijkt op Frieda Klein. Dat geeft al een andere sfeer.

De meeste actie vindt plaats in het hoofd, de gedachten van Neve. Ze moet ondanks alles haar dagelijks leven volhouden, met haar gezin, dat ook niet zonder problemen is, en ook met haar collega’s. En dat terwijl ze in feite onschuldig is. Nicci French is een meester om zulke psychologische spanning te beschrijven en doet dat ook deze keer grandioos. Het dendert maar door, terwijl Neve zich in allerlei bochten moet wringen om de schijn op te houden.

De onrust en spanning zijn contant aanwezig, tot het verhaal een totaal onverwachte draai krijgt die niemand zag aankomen en ook Neve in shock achterlaat. Het verstikkende gevoel is bijna tastbaar, als lezer moet ik ook af en toe even diep ademhalen. Het is alsof constant de wet van Murphy zijn werk doet. Neve wordt geleefd , ze heeft geen moment rust en ze kan met niemand praten. Ik zit voortdurend op de punt van mijn stoel, het verhaal stokt nergens, voortdurend doe ik mee in Neve’s wervelwind.

Toch vang ik wel een glimp op van de Nicci French van Frieda Klein. Waar Frieda Londen bij nacht en ontij te voet doorkruiste, doet Neve dit op de fiets. De gedetailleerde beschrijvingen van de routes en van de stad zijn het visitekaartje van het succesvolle schrijversechtpaar. Het heeft wel iets aandoenlijks, dat oog voor detail, ook in de beschrijvingen van wat Neve precies doet, hoe ze het doet, wat ze eet en wat haar keuzes zijn. Er straalt een bepaalde zorgzaamheid van uit, ondanks de onrust en spanning die haar constant omgeeft.

En nee, The Lying Room doet in niets onder aan de Frieda Klein-serie. Een fantastische psychologische thriller met een verrassende plot.
Ik hoop dat Nicci French nog lang doorgaat met nieuwe boeken schrijven!

Meer recensies van Erika