Heerlijk verhaal voor een zondagmiddag

Erika 09 december 2021
Onfortuinlijk koekje - Marja West

De 29-jarige Alice weet nog steeds niet precies wat ze met haar leven aan moet als ze bij een Chinees restaurant een fortune cookie krijgt met een heel vreemde, verontrustende tekst. Niemand neemt dit serieus, maar het laat Alice niet los en als ze haar tijdelijke baantje kwijtraakt, besluit ze om op onderzoek uit te gaan.

Dit originele thema zorgde ervoor dat ik dit verhaal graag wilde lezen. Ik was benieuwd waar het toe zou leiden. Is het een familiedrama, of een noodkreet uit het criminele circuit? Of toch een flauwe grap?
Marja West schetst Alice als een vrouw die ergens voor gaat en niet snel los zal laten en zich niets laat aanpraten. Zij is ook het meest uitgediepte karakter in het verhaal, maar we lezen dan ook alles vanuit haar perspectief.

West kan goed spanning opbouwen, ze heeft een vlotte schrijfstijl die prettig leest, maar op een paar plekken doet het plotseling een beetje onbeholpen, zelfs amateuristisch aan door zinnetjes of uitwijdingen die niets toevoegen. Weglaten is beter, want de lezer snapt het echt wel. Less is more.
Het slot mag dan niet heel erg verrassend zijn, maar het is goed geschreven. West laat je na de climax een tijdje in onzekerheid wat er nou precies gebeurd is, en op welke locatie we ons op dat moment bevinden. Allerlei mogelijke scenario’s flitsten door me heen, jammer genoeg bleef het meest verrassende daarvan uit. Maar dit is puur persoonlijk, omdat ik niet zoveel heb met boeken waar de drugsscene een rol in speelt.

Onfortuinlijk koekje graaft niet heel diep. Het is heerlijk om op een regenachtige middag in één keer uit te lezen, het verhaal is origineel, maar ergens blijft het wel onwaarschijnlijk wat er gebeurt. Zou een Nederlandse vrouw nou echt zo vastberaden op zoek gaan naar iemand in Antwerpen op basis van een boodschap in een koekjeswikkel die vijf jaar oud blijkt te zijn? Ik betwijfel dat, maar voor een paar uur leesplezier maakt dat niets uit.

Kort boek, alleen als e-book te koop.

Meer recensies van Erika