Onzekere vrouwenliefde onder het mom van een kat

Eus Wijnhoven 21 maart 2019
Tja, wat moet ik met dit boek… Dennie, een gemankeerd jong poesje, wordt door de vrienden van vrouwelijke protagonist Ted uitgeroepen tot een nieuwe God (met kapitaal G). Maar gaat dit boek wel over Dennie? ‘Dennie is een star’ gaat met name over de twijfels van Ted, over haar relaties. Wil ze die nu wel of niet aanhouden? Gaat het nu over liefde of over vleselijk genot? De dames vingeren heel wat af, Ted laat zichzelf overmannen door een Marokkaanse man in een douchecabine, alsof het een kort telefoongesprek betreft waar je je aandacht niet kunt bijhouden.

De innemende Maartje Wortel komt in interviews over als een aarzelende, twijfelende vrouw, iemand waarmee je alle kanten op kunt. Ik ben oprecht een fan, maar met ‘Dennie is een star’ kan ze me geenszins overtuigen. Het is een novelle over de zoektocht van een lesbische vrouw die zich zeer makkelijk neerlegt – soms letterlijk – bij de loop der dingen. Wel sluit ze het verhaal mooi af, als al Teds ex-meiden zich verzamelen voor een afscheid, maar verder: van Maartjes eerdere boeken heb ik meer genoten. Ooit heb ik haar nota bene de nieuwe Haasse genoemd. Laten we dit boekje dan maar als de uitzondering op de regel beschouwen.

Meer recensies van Eus Wijnhoven