Harry Potter, pas maar op!

Eva Krap 25 oktober 2019
Met ontzettend veel plezier ben ik in de wereld van Rémi en zijn vrienden en vijanden gedoken.
Rémi is een introverte jongen, zijn ouders zien hem nauwelijks staan en hij wordt ook nog eens gepest op school. Hij vlucht dan ook met regelmaat naar de virtuele wereld, waar hij samen met zijn online vrienden de meest waanzinnige avonturen meemaakt.
Toch gebeuren er in de realiteit ook vreemde dingen. Hij hoort en ziet dingen die niet geheel kloppen.
Als op een dag voor zijn ogen zijn huis ontploft en volledig afbrandt terwijl zijn ouders en zus nog binnen zijn, en hij wordt meegenomen door een onbekende man, staat zijn wereld dan ook volledig op zijn kop.
Hij komt terecht in het Creodroom, een plek die in wetenschappelijk opzicht zijn tijd ver vooruit is. In eerste instantie kijkt hij zijn ogen uit, maar al snel beseft hij dat deze plek zijn eigen geheimen en mysteries heeft en dat hij daar een grote rol in speelt. Samen met zijn vrienden gaat hij op onderzoek uit. Een missie die al snel gevaarlijk wordt...

Op de achterflap prijkt de kreet: 'Harry Potter meets sciencefiction!'
Daar is geen woord van gelogen, al dekt dat ook niet geheel de lading. Lara Reims heeft namelijk een geheel eigen wereld geschapen, met eigen personages en gebeurtenissen. De raakvlakken zijn op een geheime plek terechtkomen waar ze les krijgen. In het geval van het Creodroom is dat onderwijs in verschillende wetenschappelijke disciplines, die veel verder gaan dan wij nu voor mogelijk achtten.
Ook zitten er grappige elementen in, zoals bedient worden door robots die niet van mensen te onderscheiden zijn. Of het originele glenzen. Dat zijn een soort lenzen waarmee een wereld voor je opengaat, maar daar wil ik niet teveel over verklappen.
Wat ook overeenkomt is een vijand. Rémi zijn huis is niet zonder reden opgeblazen, maar het waarom is een volkomen raadsel.

J. K. Rowling mag wel oppassen, want stiekem (en dit is gevaarlijk om te zeggen) vind ik Rémi en zijn vrienden nog veel leuker. De vlotte dialogen, de wendingen die de personages doormaken en hun reacties daarop zijn menselijk, grappig en bij vlagen ook ontroerend. Allemaal hebben ze iets traumatisch meegemaakt of ze gaan momenteel door een moeilijke periode. Hoe zij daarmee omgaan zorgt ervoor dat je in het boek wilt stappen.
Door Lara haar pakkende en filmische schrijfstijl voel je intens met hen mee.
Maar dat niet alleen. De avonturen waar zij voor komen te staan, zijn spannend en zorgen voor de nodige vragen. De vrienden zijn op zoek naar antwoorden en samen met hen ga je als lezer op pad.
Er is een verhaal en wereld ontstaan waar je zelf deel van zou willen uitmaken; de auteur heeft een geheel eigen universum geschapen. Het leest soms als een game en het is dat je als lezer geen controle hebt, want anders zou je je controller oppakken om ze te helpen. Ik zou bijna zeggen: Hamley Books, wanneer komt deze op de markt? ;-)

Voor mensen die smullen van boeiende personages, spannende wendingen, wetenschap, sciencefiction en zijn ontwikkeling, zijn deze boeken zonder twijfel het walhalla. Het geheel is toegankelijk en wordt goed uitgelegd. Met een enorme dosis fantasie is een wetenschappelijk toekomstbeeld geschapen, maar pas op! Het zou mij niets verbazen als deze ontwikkelingen ook echt gaan plaatsvinden. Sommige ervan zijn al volop in ontwikkeling of worden momenteel onderzocht.
Rémi en zijn vrienden zitten er al middenin, wanneer zijn wij aan de beurt? En dan de belangrijkste vraag: hoe gaat het verder? Want deel 2 eindigt met een behoorlijke cliffhanger, zo eentje waardoor je niet kan wachten om je weer bij je favoriete personages te voegen. Gelukkig verschijnt deel 3 al in maart 2020, want als je eenmaal in deze wereld bent gestapt, is er geen ontsnappen meer mogelijk. Je bent gewaarschuwd.

Meer recensies van Eva Krap