Evelien Walravens Hebban Recensent

Aafke Romeijn timmert op vele fronten aan de weg. Ze is journalist en muzikant, haar nieuwste album M is absoluut aan te raden, en ze is erg actief op social media. Haar debuut roman Concept M is een boek dat je van haar mag verwachten: het is een beetje raar maar wel helder.

Eva Gerritsen wordt geboren als een zogenaamde Kleurloze. Sinds de jaren 50 worden er steeds meer kinderen geboren met een genetisch defect waardoor ze een grijze huidskleur, grijze haren, zwarte ogen en allerlei lichamelijke ongemakken hebben. Was voor de eerste groep mensen de levensverwachting nog minimaal, na een aantal jaren wordt er een medicijn, Kleurstof, ontdekt dat de Kleurlozen een langer leven geeft. Maar dit is wel een leven waarin ze altijd afhankelijk zijn van de nodige gezondheidszorg terwijl ze niet voluit mee kunnen draaien in de maatschappij door hun lichamelijke beperkingen. De moeder van Eva, Marijke, is een voorvechter van positieve discriminatie ten opzichte van de Kleurlozen. Ze maakt zich hard voor extra loon en toewijzing van woonruimte aan Kleurlozen omdat zij door hun aandoening niet volledig kunnen werken en geen hypotheek kunnen afsluiten om een huis te kopen. Eva, altijd al een beetje opstandig, merkt dat zij het steeds minder eens is met haar moeder. Tijdens haar studietijd komt ze in contact met een groep extremisten die aanslagen uitvoeren op de opslagcentra van Kleurstof en Eva, die haar naam nu wijzigt in Hava, begint nu haar eigen mening te uiten: de Kleurlozen zijn een gevaar voor de economie, als er niets gebeurt, als er geen definitief medicijn ontdekt wordt, zal er een enorme crisis uitbreken, eentje zoals we die nog nooit gezien hebben. Hava neemt uiteindelijk een drastische beslissing en maakt zo een belangrijk statement. Maar de gevolgen pakken anders uit dan verwacht...

Aafke Romeijn heeft met haar debuutroman een beetje een dystopische nabije toekomst neergezet. Eigenlijk is het een beetje raar dat de hoofdpersoon Hava, een Kleurloze, zich aansluit bij een beweging die zich kritisch opstelt tegenover de heersende opvattingen over diezelfde Kleurlozen. Maar hoe verder we in het verhaal komen, hoe meer de lezer begrijpt van deze opstelling. Romeijn schuift heen en weer in de tijd met flashbacks en weer terug naar het heden om zo een goed beeld te geven van de verschillende heersende opvattingen rondom de Kleurlozen maar ook een algemeen beeld van het politieke klimaat.
De schrijfstijl is helder met korte zinnen. Pas aan het einde zien we Hava pas een beetje wegdwalen in overpeinzingen maar het wordt nergens moeilijk of zwaar.
Aafke Romeijn heeft een prima roman debuut neergezet met Concept M. Er mag meer van dit uit haar pen vloeien!

Reacties op: prima debuut

Concept M - Aafke Romeijn
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 11,99