Geloofwaardige Moeder Aarde

Evelien Walravens 13 april 2020 Hebban Recensent
Jeroen Windmeijer (1969) heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend in Nederland Thrillerland. De voormalig godsdienstleraar overtuigde de lezers met zijn zogenaamde “Leiden-Trilogie”: De bekentenissen van Petrus, Het Paulus labyrint en Het Pilgrim Fathers complot. De offers is het eerste deel uit wederom een drieluik. Bleven we in de eerste trilogie nog voornamelijk in Leiden en omgeving, in De offers reizen we af naar het Zuid-Amerikaanse Bolivia. Dit keer maakte Windmeijer gebruik van zijn eigen ervaringen in dit land, als student culturele antropologie verbleef hij zelf enige tijd in Bolivia. De aantekeningen en dagboeken die hij toen daar bijhield vormden nu de inspiratiebron voor De offers.

Aan de oevers van het Titicatameer wordt in een kleine, hechte gemeenschap het levenloze lichaam gevonden van een jongen. De Nederlandse student Lucas die in de buurt stage loopt voor zijn studie bos- en natuurbeheer raakt samen met zijn Boliviaanse collega en vriendin Nayra betrokken bij deze gebeurtenis. De jongen is niet op een natuurlijke manier aan zijn einde gekomen en al snel blijkt dat hij al het derde kind is dat een mysterieuze dood sterft. Het lijkt of iemand de aloude traditie van kind offers aan Moeder Aarde nieuw leven heeft ingeblazen. Wat is hier aan de hand en wat is de rol van de drie priesters die ook bij deze moorden betrokken raken?

Jeroen Windmeijer weet zijn lezers aan de hand van heel veel kennis van zaken een spannend verhaal voor te schotelen. De religieuze achtergronden in dit verhaal hebben hem vast veel onderzoek gekost. Dat hij een bovenmatige interesse heeft in het Christendom werd al duidelijk in zijn vorige trilogie. Nu slaagt hij er in de lezer ook nog kennis te laten maken met de oudere tradities van de oorspronkelijke bewoners van Bolivia, het geloof in Pachamama, Moeder Aarde, en waarom het nog steeds noodzakelijk is haar tevreden te houden door middel van offers. In de loop van de tijd zijn de oude gebruiken van de indianen vermengd geraakt met het nieuwe geloof in Christus en zo is een bijzonder soort godsdienst ontstaan. Puttend uit zijn eigen ervaringen en herinneringen heeft Jeroen Windmeijer een spannende, geloofwaardige én zelfs educatieve thriller neergezet die zeker uitnodigt om ook de volgende twee delen te lezen.

Meer recensies van Evelien Walravens