Nieuwe start

Evelien Walravens 02 augustus 2019 Hebban Recensent
Mee mogen lezen in de jury van de Hebban Debuutprijs 2019 is een cadeautje. De boeken die je ter beoordeling krijgt zijn dat ook vaak (niet altijd…) En ze zijn verrassend, zoals dit debuut van Astrid Boonstoppel (1983) Een Young Adult thriller zou ik het noemen. Niet een genre dat ik zelf veel lees maar dat is nu juist zo leuk!

Astrid Boonstoppel studeerde Algemene Cultuurwetenschappen en Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na haar studie richtte ze haar carrière voornamelijk op het schrijven van persberichten, nieuwsberichten en speeches voor politici (nee, die schrijven ze écht niet zelf hoor!) Nu werkt ze als communicatieadviseur. Dat ze al schrijft zolang als ze kan herinneren komt wel naar voren in dit boek.

Het boek begint met een proloog die meteen heel veel vragen oproept en een flinke spanning neerzet. Daarna maken we kennis met Cato Schmidt, een leuke meid van zestien die ogenschijnlijk alles heeft en een mooie toekomst tegemoet gaat. Cato is nieuw op het Groenbeek Gymnasium en net verhuisd vanuit Rotterdam wat haar tot een interessant object voor haar nieuwe klasgenoten maakt. Ze sluit al snel vriendschap met de populaire Victoria, Vic voor intimi, en haar “hofhouding”. De schrijfster slaagt er in de lezer helemaal af te leiden van de spannende proloog en mee te voeren in de levens van pubermeisjes op een middelbare school. Het lijkt alleen nog te gaan over make up, jongens, nieuwe kleren en het eindfeest. Maar in Cato’s leven is niet alles wat het lijkt en langzamerhand komen er nare herinneringen naar boven drijven. De nieuwe start die ze hoopte te maken in haar nieuwe woonplaats en op de nieuwe school wordt weer overschaduwd door een vreselijke gebeurtenis op haar oude school. Cato lijkt weer opnieuw het slachtoffer te worden van gemene pesterijen en trapt weer in dezelfde val als op haar oude school. Uiteindelijk kan ze alleen nog vertrouwen op haar oudere internetliefde Adrian. Ze is zijn prinses, toch?

Stukje bij beetje komt de lezer erachter wat er met Cato aan de hand is. Astrid Boonstoppel doet dit heel kundig door in flashbacks steeds meer een tipje van de sluier op te lichten. Als je eerst een beetje afgeleid was door de gewone beslommeringen van de schoolmeisjes dan word je ineens wakker geschud en besef je dat dit verhaal niet goed kan aflopen. Aan het einde vliegt Astrid een klein beetje uit de bocht met de ontknoping maar al met al zet ze hier een hele knappe en spannende thriller neer. Thema’s als vriendschap, pesten, eenzaamheid en de verleidingen van het internet zijn er vlot uit te halen zoals dat meestal gebeurt in YA boeken. Ik ben benieuwd wat er nog meer uit Astrid Boonstoppels pen gaat komen want dit debuut smaakt naar meer.

Meer recensies van Evelien Walravens