Eind goed, te goed

Evelien Walravens 05 oktober 2019 Hebban Recensent
Nuria kwam op mijn pad door een winactie op de blog van Tea https://www.hebban.nl/spot/tekst-en-uitleg/nieuws/honderd-is-een-mooi-getal. Ik won en koos dit boek uit omdat mijn oog meteen viel op het woord "katharen". Mijn interesse was gewekt. Een paar dagen later viel het boek op mijn deurmat. Het moest nog even wachten maar het is geen klepper dus ik kon het nu even "tussendoor" lezen.
Nuria is de debuutroman van Ineke Bakker (1964) Ineke is pedagogisch medewerker en kunstenares.

De van oorsprong Franse Nuria woont en werkt al weer enige tijd in Zweden. Haar jeugdvriend Pascal is nu haar levenspartner. Hij organiseert werkvakanties in de bosbouw waar veel buitenlandse gelukszoekers op af komen. Zo ook de Australische Arinya. Deze vrouw van Aboriginal afkomst wordt helaas dodelijk getroffen door een dom ongeluk. Haar overlijden brengt een stroom van gebeurtenissen op gang diehet leven van Nuria danig overhoop halen. Ze komt achter een groot geheim omtrent haar eigen afkomst nadat ze eerst een ander geheim binnen haar oude vriendenclub uit de doeken doet. Het brengt haar via Australië terug naar haar geboortestreek in Frankrijk. Voor het verhaal van haar afkomst, waarin dan eindelijk de Katharen zullen opduiken, komt ze ook nog in de Spaanse Pyreneeën terecht.

En daar wringt 'm de schoen: alsof dat ene geheim niet genoeg was voor een roman doet Ineke Bakker er nog een schepje bovenop door een nóg groter geheim te introduceren met daarin een paar zijtakken met andere ontboezemingen. Toegegeven, het maakt wel dat je blijft doorlezen in dit verhaal. Ook haar mooie dichterlijke manier van schrijven zorgen voor een toch wel aangename leeservaring evenals de mooie beschrijvingen van het landschap en de natuur. Maar al die gebeurtenissen die ook nog als een soort van afvinklijst geïntroduceerd worden en allemaal goed aflopen maken dit boek een beetje ongeloofwaardig.
Toch is Nuria een boek dat ik wel zou aanraden. Er komen sterke vrouwen in voor die op wonderbaarlijke wijze de confrontatie aangaan met wat hen het diepst pijn doet. De nodige humor en een beetje spanning geven het boek net dat wat het nodig heeft.

Meer recensies van Evelien Walravens