Evelien Walravens Hebban Recensent

Nederland Leest is een promotie actie van het CPNB waarin zij ieder jaar in november een gratis boekje verspreiden via de bibliotheken in ons land aan leden en niet-leden. Er wordt een thema aan gekoppeld waarover de lezers van het boek met elkaar in discussie kunnen gaan. Dit jaar is het thema duurzaamheid en kreeg men het boekje Winterbloei van Jan Wolkers. Met hierin ook nog ongepubliceerd werk van de schrijver.

Na twee inleidingen, een van Ronald Giphart als ambassadeur van de actie Nederland Leest en een van Onno Blom, Wolkers biograaf, krijgt de lezer een aantal korte en lange verhalen van Jan Wolkers voorgeschoteld. Ook zijn er veel dagboekfragmenten en zelfs een paar gedichten in de bundel opgenomen. Ze zijn heel divers. Sommigen doen wat gedateerd aan maar anderen zijn nog "fris". Alles wat in de bundel is opgenomen heeft de natuur in de breedste zin van het woord als thema. Tussen al deze bijdragen uit Wolkers' nalatenschap treffen we ook nog vier columns aan van Aaf Brandt Corstius. Deze haken mooi in op het thema van Winterbloei en op uitspraken van Jan Wolkers.

Wolkers is bekend om zijn uiterst gedetailleerde beschrijvingen van al wat hij ziet in de wereld. Hij is een echt natuurmens en dat komt in deze bundel vooral tot uiting in "Groeten van Rottumerplaat". Hierin lezen we over zijn avonturen op het waddeneiland waar hij op uitnodiging van de omroep Vara een week verbleef in 1971. Met niet veel meer dan een tentje, een gasbrandertje en wat schrijfmaterialen ging hij helemaal, het liefst bijna naakt, op in de natuur die hij daar aantrof. Hij redt een scholekstertje met een gebroken pootje en vist zijn eigen potje bij elkaar.
Maar er zijn ook ook tien verhaaltjes uit De achtertuin (2003) te vinden in Winterbloei. Deze lijken bedoeld voor een jeugdig publiek maar doen ook wat oubollig aan. Het is de vraag of de jeugd van tegenwoordig zich hier nog ik kan vinden.
Andere verhalen, met een autobiografische inslag, als Wespen en De grazige weiden geven een goed beeld van Jans jeugd en zijn kijk op de natuur maar ook op zijn vader, die een behoorlijke stempel drukte op zijn leven door een opvoeding volgens een streng reformatorisch geloof.

Het is een bonte verzameling verhalen geworden maar je kunt je wel afvragen of je hiermee de discussie over duurzaamheid kunt aanzwengelen. Wolkers liefde voor de natuur is oprecht en zelfs soms aandoenlijk maar de paar keer dat hij echt zijn kijk geeft op hoe we om dienen te gaan met de natuur, nu en in de toekomst zijn te weinig om er echt over na te denken. Het essay De schuimspaan van de tijd is hier eigenlijk het enige geschikte gedeelte hiervoor.

Winterbloei is een leuk hebbeding voor fans van Jan Wolkers maar voor de doelstelling van Nederland leest mist het toch teveel bodem.

Reacties op: Wolkers en zijn natuur

Winterbloei - Jan Wolkers