Evy De Brabander Hebban Recensent

'De Zilverweg' focust op twee personages. Lelle's tienerdochter Lina is jaren geleden vermist geraakt langs de Zilverweg en sindsdien is hij continue op zoek naar haar. Het overheerst zijn leven en maakt hem tot een schim van zijn eerdere ik.
Meja is een tienermeisje die samen met haar moeder in het dorp van Lelle komt wonen. Ze heeft een harde jeugd gehad en raakt nu zo in de ban van de stabiliteit die de familie van haar vriendje Carl-Johan uitstraalt, dat ze besluit om bij hen te gaan wonen.

Het verhaal wisselt af tussen Lelle en Meja, en later in het tweede deel komt daar nog een derde personage bij. Op dat moment neemt de spanning van het boek ook toe, maar toch is het nergens bloedstollend spannend. Er zijn een paar actievere scènes die zeker zorgen voor een versnelling in het lezen, maar het blijft allemaal redelijk in het voorspelbare hangen.

'De Zilverweg' haalt zijn kracht uit iets anders dan alleen maar pure spanning. Het is voornamelijk het menselijke aspect waardoor dit boek wat aan je blijft kleven. De problemen van beide hoofdpersonages komen realistisch over en, ook al worden ze niet helemaal tot in de diepte uitgewerkt, bieden veel ruimte tot inleven.

De kou en de eenzaamheid komen goed tot uitdrukking. De schrijfstijl van Stina Jackson laat de lezer alles zelf beleven en zorgt ervoor dat je echt blijft doorlezen. Het tempo is goed en de stijl is sober gehouden, waardoor de leessnelheid erg hoog ligt.

Het plot had wat origineler mogen zijn en iets eerder al wat meer spanning mogen bevatten, maar qua personages en hun uitwerking kan je je niets meer wensen.
'De Zilverweg' smaakt naar wanhoop en donkere dagen. Lelle en Meja laten je niet meer los eens je begonnen bent en zorgen ervoor dat je in één avond het verhaal uitleest.

Reacties op: Gericht op menselijke emoties

De zilverweg - Stina Jackson