Het machtige water verdient een machtig boek

Het water is machtig, dat is wat duidelijk wordt in deze thriller. Nederland is een land verbonden met het water. De Nederlanders zijn trots op kennis en kunde met betrekking tot het water, maar ze kennen ook de gevaren en de kracht van de zee. De ramp van 1953 is in ieders geheugen gegrift, ook al waren we er zelf niet bij.

Heleen van den Hoven beschrijft een erg realistische dreiging. Ook al weet je helemaal niet hoe een rampenplan werkt bij een overstroming of heb je geen kaas gegeten van alles wat in de buurt komt van cybercrime, van den Hoven slaagt erin om je als lezer helemaal mee te nemen en het verhaal compleet te laten beleven én begrijpen. Dat is knap, want ze houdt het niet eenvoudig. Ze gaat dieper in op zaken die belangrijk zijn om het verhaal meer kracht en diepte te geven en schuwt daarbij geen details.

Zoals van den Hoven de plot aanpakt, zo ontvouwen de personages zich ook voor de lezer. Allen hebben ze genoeg bagage om meer dan interessant te zijn, maar toch blijven het échte mensen. Er worden geen karikaturen neergezet en dat zorgt ervoor dat je ook van hen gaat houden. Vooral het personage Quint draagt een groot deel van het verhaal. Hij is bijzonder, maar heeft het hart op de goede plaats. Over hem mogen meer boeken verschijnen en laat ons hopen dat van den Hoven nog ergens een verhaal vindt waar ze deze man weer in kan neerzetten.

De dreiging van een crisis zorgt voor een flinke dot spanning. Spanning die eigenlijk continue aanwezig is, maar af en toe een flinke piek bereikt. Naar het einde toe wordt het tempo flink opgeschroefd en kan je het boek echt niet meer neerleggen tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.

De schrijfstijl is het enige element van Het Carpa complot waar nog een slag richting de vijf sterren kan gemaakt worden. Er is iets te weinig consistentie in de stijl. Af en toe voelt het wat te hoogdravend aan, een paar zinnen maar, en daardoor raak je als lezer wat afgeleid. Het is een klein puntje misschien, maar wel belangrijk. Een boek waar elke zin in dezelfde stijl is geschreven, zonder haperingen, leest nóg prettiger en laat vooral veel karakter van de auteur doorschemeren.

Het Carpa complot is een thriller die iedereen moet lezen. Het boek zal een breed publiek aanspreken en het thema voelt zo origineel aan dat het ook lang blijft nazinderen in je hoofd. Sommige thrillers verdwijnen uit het korte termijn geheugen kort na het omslaan van de laatste bladzijde, maar dat gebeurt hier niet. Dit boek zit verankerd in het lange termijn geheugen en zal daar vaak aangesproken worden als iemand om een tip vraagt wat ze nu moeten gaan lezen.

Meer recensies van Evy De Brabander