Vanaf de eerste bladzijde verkocht

"In het paars was zij mijn bruid. In het rood lag zij met hoorntjes als klimop over de bank. In het blauw zat zij altijd op bed als een foto, en ik heb haar nooit oprechter zien lachen dan in het geel, bijna oranje zo warm."
De kleurenpracht die op de eerste bladzijde beschreven wordt, zorgt er al direct voor dat je op scherp staat. De prikkeling die deze hele pagina doorgevoerd wordt, blijft je bij, ook na het omslaan van de laatste pagina. Het is wat Pfeijffer doet en als geen ander kan. Het is een vage duiding van een sensatie in woorden waar andere auteurs in een grote boog omheen gaan. Het is een archaïsch taalgebruik dat toch modern aanvoelt.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van een professor die een conversatie via e-mail start met een meisje in Amerika. Hij raakt helemaal in haar ban en dat leidt tot een catastrofale ontknoping. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, raakt dit boek de ziel van de lezer. Waar het allemaal met momenten wat overdreven lijkt en vergezocht, is het dat dus niet. Dit besef zorgt er voor dat je anders naar het verhaal kijkt. Pfeijffer zal gerust vrijheden genomen hebben om de professor op zijn eigen manier neer te zetten, maar de kern zal niet ver van de waarheid afwijken.

Aangezien de professor zijn eigen verhaal vertelt, maar daarbij veelvuldig gebruik maakt van een grote dosis zelfspot, leest het geheel erg luchtig weg. Als lezer ervaar je de plaatsvervangende schaamte die zich op de naïeve momenten over de pagina's verspreidt. Die naïviteit is een belangrijk onderdeel van de leeservaring. Je voelt mee met de professor en hoe hij steeds meer naar de ellende toe drijft en verder van zichzelf af komt te staan.

Pfeijffer heeft een eigen stijl die niet voor iedereen weggelegd is. Het vergt enige aanpassing, maar langs de andere kant ook helemaal niet. Net omdat het hoogdravende en ietwat wollige taalgebruik consequent doorgezet wordt, ga je er als lezer heel makkelijk in mee. 'Peachez' is een dun boekje en dat verhoogt het leesplezier. Je kan het even tussendoor lezen en op deze manier toch een heel goed beeld krijgen van wat voor type schrijver Pfeijffer is. Als het naar meer smaakt, kan je altijd zijn kleppers nog gaan aanvallen.

'Peachez' is literatuur met een knipoog en dat maakt het tot een boekje dat eigenlijk iedereen zou moeten lezen. De unieke combinatie van het waargebeurde aspect en de bijzondere stijl waarin het geschreven is, zorgt voor een leeservaring die je niet snel vergeet en dat is waar het toch om draait. Dat je je een boek blijft herinneren en er over kan praten lang nadat de laatste pagina is omgedraaid.

Meer recensies van Evy De Brabander