Gegarandeerd een avondje griezelen

Famkeleest 16 november 2019
Jeugdhorror? Een ware nachtmerrie is dit boek, ook zeker voor volwassenen. Clownsnacht gaat over Suzie, een tiener die een avondje gaat oppassen op de kinderen van de familie Zuiderduin. De familie heeft een oud en statig huis, bijna zo groot als een kasteel. De avond lijkt Suzie makkelijk af te gaan, totdat de jongste dochter Fara constant huilend wakker wordt en zegt dat ze bang is voor de clown die aan haar bed staat..

Daniëlle Bakhuis weet het huis met het eigenaardige interieur heel beeldend te omschrijven: je kan jezelf zien rondlopen tussen de hertengeweien en opgezette papegaaien. De spanning is om te snijden in dit griezelige oppas-verhaal, verrassend dat het zo spannend kan worden in een vrij kort verhaal. Bakhuis weet de spanning elk hoofdstuk weer een beetje op te bouwen door een nieuw horror-element toe te voegen, waardoor het verhaal op geen moment saai wordt.

Clownsnacht is beschreven als een eng verhaal dat je ’s nachts bij het kampvuur aan je vrienden vertelt. Het laat je de nekharen overeind staan, en ik heb zeker even twee keer gekeken of er niemand in de slaapkamer stond voordat ik het licht uit knipte.

Meer recensies van Famkeleest