Leest als een spannende serie met veel actie: je wilt alleen maar door!

Famkeleest 10 november 2019
Oktober stond al bijna een jaar (!) ongelezen in mijn boekenkast. Daar moest natuurlijk verandering in komen: en wat ben ik blij dat ik dit boek eindelijk heb opgepakt!

Politica Rosa Hartung keert een jaar na de verdwijning van haar twaalfjarige dochter weer terug naar het parlement. Het lichaam van haar dochtertje is nooit gevonden, maar haar moordenaar heeft bekend en is inmiddels veroordeeld. Op de dag van de terugkomst van Rosa Hartung wordt een jonge vrouw op gewelddadige wijze vermoord, waarbij een van haar handen is afgehakt. Op de plaats delict wordt een kastanje mannetje aangetroffen. Al snel volgt de volgende moord..

Wauw, dit verhaal is vreselijk goed! Van begin tot eind weet Soren Sveistrup je in zijn greep te houden. Het verhaal begint namelijk met een mysterieuze proloog dat zich afspeelt in 1989 over een gezin dat op brute wijze is vermoord, welke je de rest van het verhaal in gedachten houdt en je afvraagt wat dit vreselijke scenario met de moorden van nu te maken kunnen hebben.

Het is aan de rechercheurs Thulin en Hess om de moord op de jonge vrouw op te lossen. Aan het begin is het even wennen aan de vele Deense namen die geïntroduceerd worden: het is zeker een boek waar je je hoofd bij moet houden, mede ook omdat er zoveel gebeurt. Oktober is een superspannend moordmysterie, door de fijne schrijfstijl en de constante wisseling van perspectieven heb ik het verhaal in grote vaart gelezen. Tot het eind toe is het niet duidelijk wie de dader is, en ik zat er zelf zeker naast. Het verhaal bevat héél veel actie, waardoor er zoveel gebeurt dat je vaak een moment hebt van: huh wat is er nou weer gebeurt?! Het verhaal is daarom geen moment saai: zeker knap gedaan! Het leest zoals je een spannende serie zou kijken: je wilt alleen maar door! Wat mij betreft een hele dikke aanrader!

Meer recensies van Famkeleest