Wat een intelligente en bizarre thriller, met een ongelooflijke plottwist, die voor een totaal andere beleving zorgt.

Bookaholic F 10 november 2019

Laat op dinsdagmiddag 9 april van het jaar Onzes Herrezen Heren 1468 was in dat oeroude gebied in het zuidwesten van Engeland dat al sinds de Saksische tijd bekendstaat als Wessex, een eenzame reiziger te zien die zich te paard een weg zocht over de woeste heide.”

Met dit rustige begin lijkt de toon gezet voor De tweede slaap. Pas gestart in zijn priesterambt kreeg Christopher Fairfax van de bisschop de opdracht om Vader Lacy, de geestelijke van Addicott, de laatste eer te bewijzen. Na een zware tocht komt hij aan in het plaatsje en hij voelt onmiddellijk dat hier een vreemde sfeer hangt. Het lijkt al snel, alsof de huishoudster iets verbergt en wanneer de bezoeker tijdens zijn slaap wakker wordt, ontdekt hij iets geks. Eigenlijk wil de onervaren Christopher snel weg uit deze rare plaats en terug naar de veilige stad, maar uiteindelijk beslist het lot anders. Doordat hij in het huis van de dode ook allerlei vreemde voorwerpen ontdekt, wordt het raadsel alleen maar groter. Wanneer hij onverwacht extra informatie krijgt en deze begint te lezen, krijgt de jongeman het moeilijk. Eigenlijk hoort dit niet, het feit dat hij deze verboden lectuur al bekijkt, is totaal verwerpelijk en ketters. Toch wil hij hier het fijne van weten en tegen alle regels in gaat hij verder met het onderzoek waar de dorpspriester mee bezig was. De informatie in de kerkdocumenten onthult dat deze periode het Oude noemt en dat alles wat wetenschap of kennis uitstraalt, verboden is en je braaf de wil van de kerk moet volgen. Het idee dat bepaalde feiten voor het einde van een beschaving kunnen zorgen, is angstaanjagend , maar ook boeiend en al deze gegevens doen de Rooms-Katholieke Christopher twijfelen. Samen met enkele dorpelingen en een vastbesloten wetenschapper begint de geestelijke aan de gevaarlijke ontrafeling van het geheim.Christopher krijgt door zijn nieuwe inzichten niet alleen geloofsproblemen, maar ook het weerstaan van het vrouwelijk schoon blijkt, zelfs voor een priester, niet altijd eenvoudig.

De vroege Middeleeuwen, waar heel veel taboe was, kennen opeens een verbijsterende en ontzettend slimme koerswijziging. De auteur heeft hier een meesterlijke zet gedaan, die me verwart en hierna is het onmogelijk om het boek nog weg te leggen. Robert Harris heeft me getransporteerd naar zijn universum.

De auteur heeft een alternatieve geschiedenis bedacht, die me volledig in de ban had. De eerste zinnen waren veelbelovend en met de magnifieke twist iets later toont Robert Harris zijn kritische blik en zet hij me aan het denken.

Dit boek is spannend, maar niet doordat het bomvol actie zit. Het verhaal wordt langzaam en in het begin vooral observerend verteld. De duistere sfeer is zo goed beschreven dat ik me, vanaf de eerste zin in het raadselachtige Engelse dorpje waan. Later krijgen de karakters meer aandacht. Vooral de persoonlijkheid van Christopher krijgt veel meer kleur. Het karakter van de jonge priester evolueert en hij komt in conflict met zijn geweten. Deze tegenstrijdige gevoelens zijn door de auteur prachtig beschreven. Ook de andere personages krijgen vanaf dan een beetje meer inhoud, maar de focus ligt vooral op de jonge geestelijke en zijn frustraties en twijfels.

De tweede slaap is een unieke dystopische thriller met realistische personages, onverwachte gebeurtenissen en een kritische kijk op de samenleving. Robert Harris laat me de armoede en pijn van de gewone mens voelen. Met zijn boeiende kijk op hoe een maatschappij gedomineerd wordt door technologie en machtsmisbruik en het onderstrepen van het belang van vrijheid maakt hij van dit boek een bijzonder spitsvondig en origineel verhaal.

Meer recensies van Bookaholic F