Grappige en weemoedige cursiefjes over het collegeleven

Bookaholic F 18 augustus 2019

In schuinschrift is een boek dat onmiddellijk opvalt door zijn speciale uitgave. Door de schriftvorm komen herinneringen over school onmiddellijk tot leven. Sommigen onder ons gebruikten immers deze schriftjes op school om allerlei dingen in te noteren of de lessen of opdrachten te maken. Het verzamelt allerlei cursiefjes over het collegeleven van Lieven Vandekerckhove. Deze cursiefjes werden eerder gepubliceerd in het tijdschrift van de oud- leerlingenbond van het Klein Seminarie in Roeselare.

Door de rake beschrijvingen en typerende schrijfstijl krijg je een duidelijk idee over hoe het collegeleven vroeger was.

Cursiefjes zijn volgens de definitie luchtige en komische, deels verhalende en deels beschrijvende verhaaltjes die schuin (cursief) afgedrukt werden in een dag- of weekblad.

Nadat ik de ware betekenis van een cursiefje opzocht, wist ik in welk kader ik dit boek moest plaatsen. Door allerlei anekdotes brengt de auteur de vroegere schooltijd tot leven. In schuinschrift is geen gewone verhalenbundel, maar het is de verzameling van de eerder gepubliceerde cursiefjes.
Verwacht dus geen boek zoals een ander, want dan kom je bedrogen uit.

Toch is dit een leuke verzameling van cursiefjes die voor sommigen herkenbaar zullen zijn en anderen een blik geven op hoe school vroeger was. Een kleine kanttekening hierbij is dat het gaat over een college in Vlaanderen. Nederlandse ervaringen zijn misschien anders of toch vergelijkbaar? Dit lijkt me net een boeiend gegeven om te onderzoeken of te ontdekken en door In Schuinschrift te lezen krijg je hiervan een beeldende voorstelling.

Tijdens alle losse verhaaltjes, die alle te maken hebben met de collegetijd, ontdek je hoe de verschillende types leerkrachten waren, hoe straffen en belonen was en hoe het dagdagelijkse leven verliep. Zelf las ik elke dag een cursiefje, wat perfect kan, omdat het aparte stukjes zijn, maar de rode draad is het leven of zoals voor ons hoofdpersonage vaak het “overleven” op college.

Vaak zijn de anekdotes hilarisch, soms ook weemoedig. De typische stijl van cursiefjes is apart en de taal soms wat vormelijk, maar tussen de lijnen door word je getrakteerd op een levendige kijk op hoe school in het verleden was.

Wanneer je graag eens wat anders leest of elke dag graag in een kort verhaaltje verdwijnt en je nieuwsgierig bent naar hoe het vroeger was op school, dan is In schuinschrift een interessante bundeling om te ontdekken.

***en een halve ster

Meer recensies van Bookaholic F