Intelligent, spannend en ijzingwekkend!

Bookaholic F 26 september 2019
Wat een goede start van een nieuwe serie:" De opbouw van het plot is intelligent bedacht, de karakters zijn realistisch beschreven en de moordenaar heeft een ijzingwekkend plan".

Luc Callanach begint te werken bij de afdeling Zware Misdrijven van de Schotse politie. Op zijn eerste werkdag krijgt hij onmiddellijk de leiding over het onderzoek naar een verkoold lijk. Het lijkt al snel duidelijk wat er gebeurd is, maar is dit ook zo?

In Schotland maakt Luc kennis met regen, rare accenten en een wantrouwig team. Luc, die eerst in Frankrijk, bij Interpol werkte , heeft zijn eigen redenen, om opnieuw te beginnen in het druilerige Schotland. Als nieuwkomer, met een Schots/Franse nationaliteit, wil hij graag tonen aan zijn vrouwelijke collega Ava en het volledige team, wat hij waard is. Wanneer er opnieuw een vrouw verdwijnt, beseft iedereen wat er op het spel staat. Het lijkt wel alsof deze moordenaar de politie altijd een stap voor is. Is hij echt in staat om de perfecte moord te plegen of gaat hij toch in de fout?

In Schotland moet de politieman zijn weg nog vinden. Vaak heeft hij het moeilijk om te wennen aan het getouwtrek en de vriendjespolitiek. De profiler die het daderprofiel opstelt, lijkt Luc ongeloofwaardig en arrogant, maar er is geen geld voor iemand anders. Het team heeft dus geen keuze en volgt eerst zijn ideeën. Sommige collega's krijgen stilaan respect voor hun nieuwe teamlid. Anderen blijven zich afvragen hoe het hem gelukt is om hier een positie te krijgen.
Stilaan kruipt de schuchtere, maar vastbesloten inspecteur uit zijn schulp en leert hij naast feiten anderen vertrouwen. Ava, zijn collega, is van niets bang en durft alles. Deze tegenpolen trekken elkaar aan en bij elkaar vinden ze een luisterend oor.

Wanneer het ondenkbare gebeurt, slaan de stoppen door bij iedereen en is het moeilijk om het hoofd koel te houden. Callanach is wanhopig en hoopt door het bewijsmateriaal opnieuw te bekijken, antwoorden te vinden. Misschien kan hij dan de gruwelijke moorden doen stoppen. Dan vallen de puzzelstukjes in elkaar en volgt een hartverscheurende finale.

Meestal gaan we op zoek naar de moordenaar, maar nu kijken we, van in het begin, mee in zijn hoofd. Dit zorgt ervoor dat je, hoe afschuwelijk zijn daden ook zijn, begrijpt hoe hij in zijn zieke brein tot zijn beslissingen komt. Naast de dader zijn ook de andere personages goed uitgewerkt. Dit is een fijne kennismaking met een nieuwe en veelbelovende Schotse serie. Door de vlotte schrijfstijl en het vertellen vanuit twee perspectieven blijft het verhaal je aandacht vasthouden. Vol ongeduld is het nu wachten op de volgende boeken over Callanach en Turner.

****

Meer recensies van Bookaholic F