Recensie Ongeluk

FDS 20 oktober 2019
‘U spreek met de verkeerspolitie, mevrouw Clarke. Het spijt me, maar uw dochter is bij een verkeersongeval betrokken geweest. Ze is zeer ernstig gewond.’ Het zijn een paar zinnen uit het boek die niemand in zijn dagdagelijks leven wilt horen.
Ongeluk is een krachtig en uiteindelijk triomfantelijke levensroman die door één verwoestend moment veranderd. Hoe leer je door alles heen te komen zonder je hele wereld te laten instorten? Het boek is in 1995 verschenen bij de Nederlandse Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V., Amsterdam.

Chloe, Philip, Jamie en Allyson zijn allemaal vrienden van mekaar. Thuis maken ze allemaal een leugentje om samen naar de cinema te gaan. Op de terugweg sloeg het noodlot toe. Ze botsen tegen de auto van Laura Hutchinson, de vrouw van een senator.
Philip overleed, Chloe’s benen waren zwaar gekwetst, Jamie had een lichte hersenschudding en Allyson lag in coma.
Ondanks er geen bewijzen zijn wie het ongeval veroorzaakt heeft, insinueert de pers dat de jonge chauffeur onervaren was en de vrouw van de senator onschuldig is.
Trygve en Page brengen beide veel tijd door in het ziekenhuis. Ze hopen op het beste voor hun dochters, hopen op de waarheid van het ongeval van hun dochters en hun vrienden. Trygve is er altijd voor Page. Al snel blijkt dat ze meer en meer naar elkaar toegroeien en dat hun kinderen ook goed met mekaar kunnen omgaan.
Na vier maanden ontwaakt Allyson uit haar coma en zei haar eerste woord: ’Hama’. Ze moet veel terug leren, het zal een lange zware weg zijn maar uiteindelijk zal ze zo goed als herstellen.
Page neemt stilaan haar leven terug op. Ze begint met een muurschildering in het ziekenhuis, geniet terug met haar zoon Andrew, gaat enkele dagen op vakantie met het gezin van Trygve en verwacht een baby. Ze besluiten uiteindelijk om met Kerstmis te trouwen.

De schrijfster beschrijft hoe één ongeluk en één leugen een leven van een ouder kan veranderen. Hoe kan je zoiets overleven? Hoe kan je je sterk houden? En hoe geraak je hieruit? Zoveel levensvragen, rouwen om zoveel dingen: over jezelf als ouder, over je kind, over je huwelijk en om een leven dat nu anders zal zijn voor altijd. Het is een heel aangrijpend boek.

Danielle Steel is er weeral in geslaagd een meeslepend dramatisch en romantisch verhaal te schrijven over hoe ouders kunnen getroffen worden door één tragisch ongeluk en hoe ze het overleven. Ze brengt ons dicht bij de personages wiens leven net zo vertrouwd is als het onze. De personages leven zoals wij allemaal in een wereld waar alles in één moment kan veranderen. Ze vertelt ons ook hoe makkelijk het voor beroemde personages is om niet schuldig te blijken en hoe makkelijk jongeren onterecht in een slechte daglicht gezet worden.