Interessant

kim.leest 08 april 2020
Kinderboekenauteur Mirjam Oldenhave en haar man Job zijn crisispleegouders. Dit wil zeggen dat ze opvang voorzien voor kinderen die acuut opvang nodig hebben. Ze hebben al heel wat pleegkinderen onder hun vleugels genomen, maar dan komt Esi. Volgens de eerste info zou ze "ongeveer" 9 jaar zijn en uit Drenthe komen. Als Esi bij hen op de stoep staat, blijkt ze "ongeveer" 7 jaar en van Ghanese afkomst te zijn. Ze woont wel al jaren in Nederland, nadat haar biologische moeder haar meegaf met een familielid om een beter leven in Nederland op te bouwen. Het begin verloopt heel stroef, vooral met Mirjam. Met hond Ollie is ze al snel dikke vrienden en ook Job kan van het begin op een lieve Esi rekenen. Mirjam daarentegen heeft heel wat nodig om door Esi's schild te breken. En dan krijgen Mirjam en Job het bericht dat de biologische moeder van Esi zich gemeld heeft bij pleegzorg...

Het boek heeft korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk is vergezeld van een titel die gebaseerd is op de inhoud van het hoofdstuk. De schrijfstijl is vertellend, afgewisseld met dialoog. Het leest enorm vlot en ik had het boek(je) dezelfde dag nog uit.

Ik vond het interessant om een kijkje te nemen in een pleeggezin. Ik zou het nooit aankunnen, want het zijn toch meestal "probleemkinderen" of kinderen met een traumatische achtergrond. Dus chapeau voor alle pleegouders die wel zo'n kinderen onder hun hoede willen nemen.

Meer recensies van kim.leest