Anne West - Yara

Femleest 20 februari 2020
Yara is alweer het derde en laatste deel van de stadstuin trilogie van Anne West. In dit deel leren we Yara beter kennen, maar ook de andere twee zussen komen weer aan bod in dit laatste deel.

Wanneer Yara haar zussen niet naar de tuin omkijken, komt het een beetje op haar neer. De tuin is niet meer zoals het geweest is en daar gaat het aan onderdoor. Naast de problemen met de tuin heeft Yara wel meer aan haar hoofd. Zo weet ze niet zeker of ze wel verder wil in de relatie met Serge, want is ze wel echt verliefd op hem? Of is ze alleen een relatie met hem aangegaan omdat haar dochter Nova hem ziet als vaderfiguur? En dan krijgt ze ook nog een onverwachts mailtje van de vader van Nova die zijn dochter graag wil leren kennen. Weet Yara overal de goede beslissing voor te maken?

Moeder worden is niet voor iedereen weggelegd, zo denkt Maud er ook over direct na de bevalling van hun zoon Finn. Ze kan niet wachten om weer te beginnen met werken, maar is dit echt wat ze wil?

Nadat Britt opnieuw is weggevlucht naar de commune krijgt ze heel erg spijt van haar keuze. Was het wel de goede keuze om samen met Oscar opnieuw te beginnen in de comunne? Ze mist Menno namelijk ontzettend.

Het gaat steeds slechter met de tuin en als Menno de geld kraan dicht draait, gaat het zelfs richting een faillisement. Yara besluit haar zussen in te lichten over hoe het gaat met de tuin, waarvoor ze voor de keuze komen te staan om de tuin te verkopen of er alle drie voor de volle honderd procent voor te gaan. Lukt het de zussen om de tuin te redden?

Omdat de omslag van dit derde deel dezelfde stijl heeft past het mooi bij de eerste twee delen. Zo vind ik de details op de omslag ook erg goed bedacht, ieder boek heeft een ander portret op de zijkant staan, wat natuurlijk 1 van de drie zussen moet voorstellen. Op de voorkant staan ze alledrie afgebeeld in volgorde van uitkomst. Ik vind dit erg origineel en erg mooi passen bij de boeken.

Na de eerste twee delen keek ik erg uit om dit boek te lezen, mijn verwachtingen waren dan ook hoog. Anne heeft wederom een prachtig feelgood verhaal geschreven. Ook in dit boek was er weer veel drama, verdriet, romantiek, maar ook humor aanwezig. De problemen van alle drie de zussen, zullen velen herkenning in kunnnen vinden. Zo voelde ik echt mee met de personages en kreeg ik soms het gevoel alsof ik het zelf had meegemaakt.

Ik vond dit een heerlijke serie om te lezen, de stadstuin krijgt dan ook een klein plekje in mijn hart. Want wat heb ik genoten van de tuin, de problemen rondom de tuin, de verhalen van de drie zussen en hoe ze uiteindelijk toch de wens van hun vader kunnen waarmaken. Deze boeken mogen van mij veel meer bekend worden gemaakt, want het zijn echte aarnaders! Omdat dit deel drie is, raad ik wel aan om eerst de andere twee delen te lezen. Het is namelijk wel echt een serie met een duidelijke verhaallijn.

Meer recensies van Femleest