1000 nachten: individualiteit en bloed

Ferry76Visser 28 februari 2022
Sophia Drenth behoort tot de top van de Nederlandstalige speculatieve literatuur. Dat heeft ze met ‘1000 nachten’ wederom bewezen. Deze pageturner is een bronvertelling over Katine Lasoeur, een personage uit de Bloedwetten serie. Katine was in haar menselijke leven een adellijke dame en droeg de naam Catharina Barlieux. Daarnaast is het een geweldig verhaal over eenzaamheid, macht, authenticiteit, onsterfelijkheid maar vooral bloed.
Dit boek heeft qua thematiek veel overeenkomsten met ‘Interview with the vampire’(1976) van Anne Rice. Onsterfelijkheid, transformatie, verlies, seksualiteit en macht komen in beide boeken uitgebreid aan bod. Het verschil tussen beide werken maakt ‘1000 nachten’ nog veel interessanter, omdat waar Rice kiest voor het fantastische, kiest Drenth meer voor het realistischer. Haar hoofdpersonages zijn menselijker en ieder op een verschillende manier getekend door het leven, wat van invloed is op hun persoonlijkheid.
Authenticiteit is voor mij het belangrijkste thema van het boek. Op een overtuigende wijze laat de ontwikkeling van Catharina zien hoe individualiteit aan de ene kant een enorme kracht is, maar ook gepaard gaat met een groeiende eenzaamheid. Ze behoort niet tot een groep maar verbindt meerdere groepen in zich. Dat levert ontroerende en heftige passages op.
Een onderwerp dat op licht ironische wijze wordt uitgewerkt is transformatie. De auteur beheerst deze stijlvorm meesterlijk. De beeldende manier waarin zowel het veranderingsproces als uitwerking daarvan beschreven worden is heerlijk om te lezen. Het vormt een tegenwicht voor enkele meer heftige passages waarin de hoofdpersoon geconfronteerd wordt met deze spot.
Een motief dat hiermee in verband staat is afhankelijkheid. Dat komt op verschillende manieren aan bod in het verhaal en de meest heftige daarvan is de dorst naar bloed of ba’rash. Dit brengt bij de een de innerlijke verrotting in een gruwelijke of walgelijke vorm naar boven en bij de ander geef het leven en geneest het. Drenth gebruikt dit gegeven op een evenwichtige en fascinerende wijze.
Kleursymboliek speelt ook een belangrijke rol in deze pageturner. Het gaat dan met name om de volgende kleuren, wit, zwart, rood en blauw. De betekenis van deze vier wordt creatief en diepgaand verkend. Bijvoorbeeld de kleur rood verwijst naar agressiviteit, vitaliteit en energie, liefde, strijd, vuur en bloed. Al deze thema’s spelen voor Catharina een belangrijke rol. Door de manier waarop zij ermee aan de slag gaat laat ze zien dat ze veel meer is dan een alleen maar mooi. Ze is een bijzondere persoonlijkheid en een van mijn favoriete personages (samen met Ravàn).
Dus voor alle lezers die van speculatieve literatuur houden, die mogelijkheid biedt tot meerdere interpretaties is ‘1000 nachten’ een aanrader. Katine Lasoeur staat dankzij dit boek in mijn top drie van mijn favoriete personages #1000nachten #sophiadrenth #bloedwetten

Meer recensies van Ferry76Visser