Weerwolven: jezelf worden en jezelf zijn

Ferry76Visser 03 december 2020
Het is deze avond volle maan. Dan is het toepasselijker om een boek over weerwolven te lezen. In vergelijking tot vampiers wordt er weinig gepubliceerd over weerwolven. Dat dit onterecht is bewijst Roselynd Randolph met ‘De zilveren wolvin’, het eerste deel van de Valruven trilogie. Een sterk debuut, dat gaat over oprecht jezelf zijn en dat het verdient om een klassieker te worden!
Het verhaal gaat over Judith, een ingedutte weerwolf, gaat op bezoek bij familie in Canada. Deze weerwolven leven samen in een gemeenschap. En haar aanwezigheid daar brengt een hoop ontwikkelingen op gang, waarbij ze de mogelijkheid krijgt om met haar persoonlijke demonen af te rekenen.
Allereerst verdient de schrijfster een compliment voor haar humoristische en meeslepende schrijfstijl. De ironie en het sarcasme zijn geweldig. In ‘Bloedengel’ en ‘het oog van de bok’

‘De zilveren wolvin’ heeft verschillende raakvlakken met ‘The were-wolf’ (1890) van Clemens Housman. Het gaat hier om onderwerpen als sociale participatie, alleenstaanden en atletisch zijn. Housman beschrijft dit compact en door middel van een personage, waar Randolph de tijd neemt om deze thema’s meer uit te werken via verschillende verhaalfiguren. Vooral het eerste thema wordt sterk uitgewerkt, omdat Randolph laat zien dat samenwerking niet alleen voor mensen die in een gemeenschap leven belangrijk is, maar ook voor wolven.
En er is nog een overeenkomst. In het werk van beide auteurs speelt de rol van de vrouw een belangrijke rol. Judith wordt geaccepteerd in Winterking, maar moet wel strijd leveren om haar plaats te verdienen. Haar aanwezigheid brengt een hoop verwachtingen met zich mee vanuit de gemeenschap. Daardoor moet Judith er steeds voor zorgen dat ze zichzelf niet verliest en meegaat in datgene wat anderen willen. Vooral het eerste deel van het boek laat verschillende van deze conflicten zien, waarbij dit de inzet is. Waar ik ontzettend van genoten heb zijn de delen waarin Judith bewijst dat ze sterker is dan haar mannelijke soortgenoten. Deze feministische toon is geweldig!

Toch zijn er niet alleen maar overeenkomsten, de verschillen maken ‘De zilveren wolvin’ nog interessanter. Housman heeft een christelijke toon in haar verhaal, waar Randolph kiest voor een existentialistische benadering.
Het eerste deel van deze trilogie geeft antwoord op de vraag in hoeverre je een dierlijk deel van jezelf moet onderdrukken. De weerwolf belichaamt tegenstellingen. Judith is vanaf haar jeugd bang gemaakt voor haar dierlijke kant door haar oom. Dat heeft haar onzeker gemaakt en voor mijn gevoel is ze daardoor op de vlucht voor wie ze is. Hoofdstuk vier is daarom een keerpunt, omdat Judith zichzelf daarin verzoent met de wolf in haar. Dit beschrijft de auteur in een prachtige surrealistische passage in hoofdstuk vier. Een hoofdstuk dat hierbij aansluit is zesentwintig, wederom wordt op een angstaanjagende mooie wijze beschreven hoe de heldin van het verhaal zichzelf wordt als weerwolf.
De ontwikkeling die Judith, Jesse, Josh en Justin doormaken wordt op een meeslepende en overtuigende wijze beschreven. In mijn ervaring is daarin steeds de ontmoeting belangrijk met Judith, die een initiator is voor de veranderingen die de mannen doormaken. Een erg grappig detail hierbij is dat de hun namen allemaal beginnen met de letter ‘j’, de letter die verwijst naar uniciteit en het uniek zijn van iedereen.
Judith en Justin hebben veel gemeen en zijn toch heel verschillend. Deze twee geven voor mij het antwoord op de vraag die Randolph zichzelf heeft gesteld tijdens het schrijven. Iedereen heeft een dierlijk en een menselijk deel in zich en moet daar niet voor vluchten. Justin en Judith hebben zich beiden verzet tegen hun transformatie. Wat hun ontwikkeling laat zien is dat het beter is om het schaduwdeel van de persoonlijkheid te erkennen en te omarmen. En dat gaat het beste met behulp van liefde en vriendschap van mensen of weerwolven die dichtbij staan.
Dus kan ik niet anders dan zeggen dat ‘De zilveren wolvin’ een klassiekerwaardig debuut is over jezelf worden en jezelf zijn. Het is een toegankelijk humoristisch verhaal dat een aanrader is voor iedereen die van spannende bovennatuurlijke verhalen houdt! #roselyndrandolph #dezilverenwolvin #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser