Bryndza meets Christie

Ferry76Visser 24 februari 2020
Wat is de overeenkomst tussen Erika Foster en Hercule Poirot? Beiden krijgen te maken met een sluwe moordenaar. Poirot in ‘The ABC murders’ (1936) en Foster in ‘Doods geheim’ (2020). Het is geweldig om te zien hoe een idee toch twee hele verschillende verhalen oplevert.
Beide boeken draaien om het plegen van de perfecte moord onder een dekmantel. De auteurs kiezen hier ieder voor een heftige doch perfecte mogelijkheid voor hun antagonist om slachtoffers te maken. Bryndza heeft gevoel voor drama en dat theatrale maakt dit boek voor mij erg aangenaam om te lezen.
Daarnaast hebben beide boeken ieder een belangrijk leidmotief. In de klassieker van Christie is dat een spoorwegboek, dat steeds bij een slachtoffer wordt gevonden. De betekenis van het motief in ‘Doods geheim’ kan op verschillende manieren worden uitgelegd en verwijst voor mij naar de schaduwzijde van verschillende personages. Deze constructieve literaire benadering van het verhaal is voor mij de reden waarom ik geniet van de thrillers van Robert Bryndza. #doodsgheim #robertbryndza #boekerij

Meer recensies van Ferry76Visser