Stil maar: constructief vinden

Ferry76Visser 09 december 2021
Door een flyer heb ik de boeken van Carla Kovach ontdekt. Op advies van de uitgever ben ik begonnen in het eerste deel. En ik heb ervan genoten van begin tot eind!
De structuur van het boek is beeldend sterk. De afwisseling tussen de plaatsen van handeling is steeds op de juiste wijze gedaan waardoor er een boeiend verhaal ontstaat. De niet chronologische volgorde is ook een uitstekende keuze en in mijn ervaring een verrijking. En de korte hoofdstukken geven het verhaal een aangenaam tempo.
Maar waarom staat de serie van Kovach op een flyer met de boeken van Angela Marsons, Robert Bryndza en M.J. Arlidge? Dat heeft in mijn ervaring te maken met het volgende.
Als eerste door de hoofdpersoon. Deze auteurs hebben ieder een serie met een vrouwelijke rechercheur, die heftige gebeurtenissen heeft meegemaakt.
Daarnaast is er de thematiek. Als ik daarbij uitga van de puurheid tegenover het duister van de ziel (Badiou), dan is dat bij iedere van deze auteurs op hun eigen manier terug te vinden. Kovach onderscheidt zich van de andere schrijvers door het theatrale. Dit houdt in dat ze met gevoel op de juiste constructieve beeldende manier haar thematiek laat zien.
En dat brengt me op het thema van ‘Stil maar’. In mijn ervaring gaat het verhaal over het vinden van de ander. Alle belangrijke personages zijn op zoek naar iemand of vinden iemand, die voor hem/haar een speciale betekenis heeft. In een diepere laag in het verhaal gaat het ook om het in overeenstemming komen met zichzelf, een stuk van jezelf hervinden. Deze combinatie in de thematiek is prachtig!
Samenvattend is dit boek niet alleen een aanrader voor de lezers die van spanning met een diepere laag houden, maar ook voor de literaire lezers die van sterke beeldende verhalen houden. Voor mij is ‘Stil maar’ een aangename eerste kennismaking en ik ga zeker meer van Carla Kovach lezen! #stilmaar #carlakovach #uitgeverijdeboekerij

Meer recensies van Ferry76Visser