Welkom in het rijk der zieken: kafka en acceptatie

Ferry76Visser 16 juni 2019
Steeds meer raak ik ervan overtuigd dat Hanna Bervoets een belangrijke naam gaat worden uit de literatuurgeschiedenis van de 21e eeuw. En met haar nieuwste boek ‘Welkom in het rijk der zieken’ heeft ze mij daar weer meer overtuigd. Deze pageturner is een meesterlijk boek over acceptatie, zorg en menselijkheid.
De auteur bewijst met ‘welkom in het rijk der zieken’ technisch een uitstekende schrijver te zijn. In het boek worden een realistische en een surrealistische verhaallijn op twee verschillende manieren verteld. Op consistente wijze worden beide lijnen verteld zonder dat het ergens inzakt. Dit maakt het heerlijk om te lezen! Het verhaal heeft een hoog tempo met een juist getimede afwisseling tussen de vertelwijzen.
Het magisch realistische deel van het verhaal bevat in het eerste deel kafkaëske situaties en wordt daarna meer allegorisch. De lezer krijgt zo op een indringende subtiele manier een duidelijke beeld waar een chronisch zieke mee te maken krijgt. De symboliek die in deze hoofdstukken gebruikt wordt is qua beeld en semantische waarde creatief, origineel, duidelijk en af en toe best heftig.
Daarnaast brengt de auteur op geniale wijze het alternatieve circuit aan bod. Helder en scherp laat ze op surrealistische wijze zien welke gevaren er bestaan voor een zieke binnen de alternatieve geneeskunde. De symbolen die ze aan bod laat komen zijn qua beeld subtiel, maar geven door de semantische betekenis perfect de essentie weer. Voor mij behoren deze hoofdstukken tot het beste wat Hanna Bervoets tot nu toe geschreven heeft.
‘En dat we niet genezen betekent niet dat we niet blij mogen zijn met wie we zijn, en misschien voor altijd zullen wezen.’ (p.207) Gevoelsmatig geven deze woorden voor mij een deel van het thema weer. Het gaat binnen het acceptatieproces over de vraag van hebben en zijn. Clay heeft het Q-koortsvermoeidheidssyndroom. Het boek maakt duidelijk hoe hij en een ander personage, Marla, worstelen met de vraag in hoeverre deze ziekte hun persoonlijkheid bepaalt. Beiden vinden daar een ander antwoord op en dat levert een indringend beeld op over de impact van een chronische aandoening op iemands leven.
Verlangen, verbinding, afhankelijkheid en gevoelens spelen een belangrijke rol in ‘Welkom in het rijk der zieken’. Clay is vooral afhankelijk van Nora, Susan en Marla. Deze drie spelen een belangrijke rol in zijn leven. Susan is een soort Vergillius die Clay als Dante begeleidt. Nora en Marla proberen hem te ondersteunen waar ze kunnen. De interactie tussen deze personages levert hele ontroerende, tragische, heftige en emotionele passages op.
Dus iedereen die een indringende pageturner wil lezen over acceptatie, zorg en menselijkheid kan ik ‘Welkom in het rijk der zieken van Hanna Bervoets van harte aanraden.
#welkominhetrijkderzieken #hannabervoets #uitgeverijpluim

Meer recensies van Ferry76Visser