Een mooie bloemlezing

Filip C. 30 november 2019
Ter gelegenheid van Nederland leest werden een aantal teksten van de hand van Jan Wolkers in verband met de natuur verzamelt in de bundel “Winterbloei”. Uit het rijke oeuvre van Wolkers had men blijkbaar veel keuze; van literair werk, dagboekfragmenten, brieven aan zijn kinderen en ook poëzie. Voor mij een aangename kennismaking met het werk van Wolkers en zeker een goede keuze om het maatschappelijk debat rond het klimaat verder aan te wakkeren. We leren er Wolkers vooral in kennen als een echte kenner en aanbidder van al het mooie dat de natuur ons kan bieden. Ook de columns van Aaf Brandt Corstius maken van de toch wel erg verschillende verhalen een mooi geheel. Zelf was ik het meest gecharmeerd door de dagboekteksten van zijn verblijf op de Rottumerplaat. Hierin leren we de mens Wolkers echt kennen als de pure genieter van de natuur en zijn vrijheid. Iets waarop we in deze drukke tijden wel jaloers kunnen zijn!

Meer recensies van Filip C.