Zoektocht naar de oorzaak van de lichamelijke klachten van Sabine

Francisca den Otter 23 augustus 2019
De achterflap van het boek brengt je op een dwaalspoor, want Sabine zou de aandacht die anderen voor haar hebben niet opmerken, terwijl ze dat naar mijn idee wel doet. Ze wil er alleen even niets mee doen omdat ze vage lichamelijk klachten heeft, dat is wat totaal anders.

Het boek draait voornamelijk om de zoektocht naar de vage lichamelijke klachten die Sabine ondervindt. In eerste instantie denkt ze dat het aan de toch wel zware werkzaamheden ligt van haar werk in het verzorgingstehuis en daarom neemt ze een behoorlijk drastische beslissing en gaat ze in een winkel in een vakantiepark werken. Niet meer in de zorg dus en haar ouders vinden dit toch wel zonde van haar diploma. De lichamelijke klachten lijken verdwenen, maar dat is helaas schijn. Want ze zijn er nog en komen ineens dubbel zo hard terug.

Sabine gaat dan de molen in, bloedprikken, onderzoeken, afspraken, nog eens bloedprikken, de ene na de andere specialist ziet ze maar geen van hen heeft meteen een diagnose. Pas tegen het einde van het boek komt er een diagnose. Ik voelde de frustratie met Sabine mee, niet nog een onderzoek, niet nog eens bloedprikken, maar ja je wil toch weten wat het is wat in je lichaam sluimert.

Onderwijl krijgt Sabine van twee mannen aandacht, ze ziet ze beiden als vriend die haar helpen in deze vervelende tijd. Maar beiden willen ze meer, de ene geeft dat duidelijker aan dan de ander. Sabine wil er even niets mee, ze wil geen relatie nu haar lichaam haar zo duidelijk in de steek laat. Maar dat houdt de mannen niet tegen, ze zijn beiden erg aardig voor haar en tonen haar hun zorgen om haar en geven haar hun vriendschap en liefde.

Het boek heeft een christelijke inslag; ik las wel vaker boeken waarin niet gevloekt word en waarin het uiten van de liefde in bedekte termen beschreven word, maar veel bidden en ook nog een psalm zingen kwam ik nog niet eerder tegen.

Meer recensies van Francisca den Otter