Mariëlle Brouwer, schrijfster van New Adult-boeken, trapt haar eerste boekenreeks af met haar debuut Chaos & Structure. Inmiddels is het 4e deel van de serie Structure, Storm & Structure al uitgekomen, en was het 2e deel van de reeks in 2018 tot de laatste drie genomineerden voor de Indie Awards beste karakter award.

Lily wordt na een uit te hand gelopen avond wakker naast de zanger van de band Structure. Ze wilt helemaal niks met de bandleden te maken hebben, de popi-hopi-gasten kunnen alles en iedereen krijgen die ze maar willen, denk ze. Of draagt de zanger toch een masker en brengt hij geheimen met zich mee? Lang hoeft de lezer hier niet op te wachten, al bij het begin wordt het geheim al verteld. Dit zorgt juist niet voor een anti-climax, maar voor veel drama tussen de twee hoofdpersonen.

Lily is door haar verleden een nogal onzeker meisje. Haar ouders hebben geen omkijken naar haar en zijn allebei druk: Druk met werk, druk met vakantie, druk met andere dingen. De tijd vliegt voorbij, maar voor haar wordt er geen tijd genomen. Mika snapt het gevoel, naast de band heeft hij ook geen mensen die omkijken naar hem. Het gevoel van eenzaamheid laat Chaos & Structure goed uitkomen.

Mika is geen superheld, je kan duidelijk lezen dat ook hij met problemen kampt. In tegenstelling tot zijn fans zijn zijn problemen misschien wel zichtbaar voor zijn vrienden. Je leest dat ze verschillende pogingen wagen om Mika uit zijn comfortzone te zetten en je raakt er zelf bijna net zo gefrustreerd door.

Al vrij vlot laat Mariëlle Brouwer de geheimen van de twee hoofdpersonen te spraken komen, dit laat niks weg van de rest van het verhaal. De spanning tussen de twee gebroken hoofdpersonen zijn nog altijd voelbaar, de drama is nog altijd terug te vinden in het hele verhaal van Chaos & Structure.

Pas op het eind besef je wat er allemaal gebeurt is en weet je welke miscommunicatie er plaatsgevonden heeft. Het einde is open einde waarbij zowel Mika als Lily misschien niet gegroeid zijn, maar wel hun problemen onder ogen gezien hebben. Dit zorgt zo en zo naar meer.

Mariëlle Brouwer heeft een confronterend verhaal neergezet met twee personen die zichzelf eerst moeten vinden voordat ze verder kunnen gaan met elkaar. Gelukkig kan ik gelijk beginnen aan Wild & Structure, want dit einde vraagt gewoon naar meer.

Reacties op: Chaos voor Structure-bandlid

Chaos & Structure - Mariëlle Brouwer