Gillian King, (1978) is een Nederlandse feelgoodroman schrijfster met zes boeken op haar naam. Naast ‘Ik mis je’ kan je ook gaan genieten van onder andere haar boeken ‘Alles of niets’ en ‘Zwart-wit’.
Ikzelf ben nog niet bekend met haar boeken en laat me dus verrassen. Ik hoop dat, aangezien ‘Ik mis je’ door veel mensen worden aangeraden, mijn verwachtingen waargemaakt worden.

Charlotte’s leven komt op z’n kop te staan na een avondje uitgaan met haar vriendin Bo. Na een paar drankjes te hebben gedronken krijgen de vriendinnen onderweg naar huis een auto-ongeluk. Charlotte overleeft het ongeluk, maar wordt gek van het schuldgevoel. Hals over de kop vertrekt ze van Wassenaar naar Hilversum om een nieuw leven op te bouwen. Ze kan en wilt niet meer in de ogen van Bo’s broer Carsten kijken. De verliefdheid die ze voor hem voelt is net zo erg als het schuldgevoel.
Om wat dingen op een rijtje te zetten trekt ze bij haar stiefzus Claire in en ontmoet ze al gauw Claire’s ex-vriendje James. Charlotte krijgt steeds meer contact met James en sluit zich ook meer af voor Carsten. Maar is die James wel een goede gozer? Of is hij met een reden de ex-vriend van Claire?

Gillian’s schrijfstijl is vrij vlot en simpel. Ze bouwt de spanning in het verhaal geleidelijk op door korte hoofdstukken te schrijven die zich afspelen in het verleden (de tijd van het ongeluk) en het heden (ongeveer 10 jaar na het ongeluk). Ook komen er nog anekdotes tussendoor die betrekking hebben op het leven van Bo en Charlotte.

Charlotte wordt neergezet als een sterke vrouw die, na het overlijden van Bo, impulsieve keuzes gemaakt heeft en pas tien jaar later erachter komt wat de gevolgen ervan zijn. Telkens er contact gezocht word vanuit Bo’s familie knapt het schuldgevoel van Charlotte en neemt ze drastische beslissingen. Je leeft als lezer heeft erg met haar mee en wilt dan ook dat het een happy ending op gaat leveren.
Ook zorgen de anekdotes van Bo en Charlotte voor een beetje een nostalgisch gevoel: Je ziet ze opgroeien en de band van de vriendschap opbloeien.

Gillian King heeft een hele mooie en ontroerend feelgoodroman geschreven. Dit was het eerste boek van haar wat ik gelezen heb en het smaakt zeker naar meer.

Reacties op: Je schuldgevoel omarm je niet zomaar

Ik mis je - Gillian King
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,00 Bestel het e-book € 4,99